Interesele liberale de la Tarom, de sub umbrela managementului privat

Interesele liberale de la Tarom, de sub umbrela managementului privat

by October 24, 2012 0 comments

O investigaţie realizată de ziuanews.ro  arată că prin instalarea noii conduceri, Tarom riscă să devină o companie anonimă low-cost, care să deservească interesele liberalilor, dar și pe cele ale afaceristului Nelu Iordache. Numirea în Consiliul de Administrație a unor persoane controversate, ca Dan Pascariu, Lucian Isar, Valentin Macec și Heinrich Vystoupil, alimentează ipoteza falimentării celei mai mari companii de aviație de la noi. Careul de ași Fenechiu – Silaghi – Vlasov – Dascălu dirijează aterizarea forțată către faliment a Companiei Tarom.

Noua conducere a Tarom, validată recent de către ministrul Transporturilor, liberalul Ovidiu Silaghi,  a aterizat pe o pistă ciuruită de interese politice și afaceri controversate care riscă să trimită compania în cingile falimentului. Directorul general al Tarom, desemnat de Ministerul Transporturilor, austriacul Heinrich Vystoupil,  a făcut carieră la ”Austrian Airlines”, perioadă în care a contribuit și la dezvoltarea companiei low- cost „Blue Air”, deținută de afaceristul giurgiuvean Nelu Iordache. Întâmplător sau nu, în perioada când urma să se desemneze noua conducere a Tarom, afaceristul giurgiuvean anunța demararea construcției unui nou aeroport tocmai la Adunații Copăceni, care să-i facă concurență aeroportului Aurel Vlaicu de la Otopeni. Și noul președinte al Consiliului de Administrație al Tarom, Dan Pascariu, este un ”dalmațian” implicat de-a lungul timpului în mai multe scandaluri financiare. Acestă echipă de conducere a Tarom a primit ”binecuvântare” de decolare din partea ministrului liberal Ovidiu Silaghi, care a ajuns în fruntea Ministerului Transporturilor ca urmarea a recomandărilor și a susținerii venite din tandemului liberal de la Iași: Relu Fenechiu- Mihai Vlasov, sprijiniți din umbră de afaceristul Iulian Dascălu.

Compania Tarom a fost în ultimii ani o mină de aur pentru cei care s-au aflat la guvernare, în special pentru miniştrii PDL şi PNL care au condus Ministerul Transporturilor, începând cu Gheorghe Dobre, continuând cu Radu Berceanu, Ludovic Orban, din nou Radu Berceanu, Anca Boagiu şi, acum, Ovidiu Silaghi. Rând pe rând, aceştia au teleportat în fruntea companiei oamenii „recomandați şi garantaţi” de partid, fapt care a condus la colapsul managerial şi financiar al Taromului.

În 2001, directorul de atunci al Tarom, Nicolae Demetriade, a realizat un plan de redresare a companiei, care a şi fost aprobat ulterior de Ministerul Transporturilor şi, astfel, s-a ajuns ca în 2005, Taromul să se echilibreze financiar. Această situaţie de stabilitate a durat până în 2007, după care, compania a luat-o la vale din nou şi, astfel, s-a ajuns la începutul anului 2012, să se acumuleze datorii destul de mari şi, automat, au început problemele de finanţare.

Administratori noi, cu obiceiuri vechi

Anul trecut, în urma negocierilor cu FMI, s-a decis ca până la sfârşitul acestui an, Compania Tarom trebuie să aibă un management privat. Astfel, la începutul acestei luni, Ministerul Transporturilor, condus de liberalul Ovidiu Silaghi, a anunţat că austriacul Heinrich Vystoupil, fost şef al reprezentanței în România şi Moldova a Austrian Airlines, este noul director general al Companiei Tarom, pentru ca, ulterior, să-i comunice şi pe ceilalți membri ai Consiliului de Administraţie. Astfel, cei şapte membri ai CA de la Tarom sunt: Valentin Macec, consilier al ministrului Transporturilor, astronautul Dumitru Prunariu, Dan Pascariu, preşedinte al CA Unicredit Țiriac Bank, Lucian Isar, fost ministru delegat pentru Mediul de Afaceri în guvernul Ponta, Marius Ghenea, fost CEO Flanco, Ciprian Lăduncă, directorul financiar şi vicepreşedintele companiei de asigurări Metlife Alico România, şi directorul general Heinrich Vystupil, fost şi pe la KLM înainte de-a ajunge la Austrian Airlines. Ca atare, noul Consiliu de Administraţie a decis, la mijlocul săptămânii trecute, ca Dan Pascariu, preşedintele UniCredit Țiriac Bank, să fie preşedintele Consiliului de Administraţie, iar Valentin Macec, consilier personal al ministrului Transportului, să fie vicepreşedinte. “Administratorii, cu un mandat de patru ani, au datoria de a face din Compania Tarom una cât mai profitabilă. Vom semna cu ei un contract de mandat şi strategia de vânzare sau nevânzare a 20% sau mai mult din pachetul de acţiuni la Tarom le aparţine lor”, a precizat ministrul Transporturilor, Ovidiu Silaghi, imediat după nominalizarea noului bord al companiei. Totodată, s-a decis că Sorin Georgescu va rămâne director general până la semnarea contractului de mandat cu Heinrich Vystoupil.

 

Facebook Comments

No Comments so far

Jump into a conversation

No Comments Yet!

You can be the one to start a conversation.

<