Bătaia de joc la adresa oamenilor. Călătorie în timp, cu microbuzele Mototolea, în județul Giurgiu

Bătaia de joc la adresa oamenilor. Călătorie în timp, cu microbuzele Mototolea, în județul Giurgiu

Bătaia de joc la adresa oamenilor. Călătorie în timp, cu microbuzele Mototolea, în județul Giurgiu

by October 16, 2018 0 comments

O călătorie cu transportul public în județul Giurgiu este o experiență traumatizantă:  mirosuri pestilențiale, emanate de scaunele năclăite de straturile groase de jeg, mizerie pe podele și plafon,  praf de câteva degete care-ți inundă plămânii, perdele rupte în mici franjuri, banchete scorojite de trecerea timpului, zăbușeala amestecată cu transpirația  călătorilor, claie peste grămadă,  o rablă pe patru roți, care scârțâie din toate încheieturile, de parcă și-ar da duhul , în orice moment.

Mototolea, personaj toxic

Totul se petrece în microbuzele Mototolea, pe ruta București-Gostinari. Astea sunt condițiile pe care le oferă așa zisul om de afaceri giurgiuvean, Marin Mototolea, care este și primar PSD la Valea Dragului. Un personaj toxic pentru unul dintre cele mai sărace județe din țară, dar unde mafia locală prosperă, pe spatele sărmanilor oameni. Zilnic, navetiștii, care lucrează în București și care plătesc un abonament lunar la un preț exagerat, îndură mizeria și umilința oferită de potentații locului, ce dețin monopol pe tot ce mișcă pe raza acestui județ. Mototolea este om mare în Giurgiu, ținut în brațele de liderul PSD, Niculae Bădălău și de finul acestuia, Marian Minea, șeful Consiliului Județean.

Ruta București –Gostinari și retur este foarte aglomerată, pentru că deservește locuitorii a patru sate cu o densitate mare de populație: Câmpurelu, Colibași, Gostinari și Mironești, o zonă foarte dezvoltată din punct de vedere agricol. Elevii din aceste sate, care merg la liceu în comuna Vidra sau în București,  nu beneficiază de nicio facilitate și sunt obligați, în fiecare zi să călătorească în condiții de neimaginat. Prețul pe ruta Gostinari-București este de 10 lei, dublu față de media prețurilor practicate în alte județe și chiar în Giurgiu, distanța fiind de doar 30 de km.  De exemplu, un bilet Târgoviște-București costă 15 lei, pe o distanță de 60 de km. Nu mai vorbim de faptul că un bilet pe ruta Vidra-București, o comuna apropiată de Colibași-Gostinari, este de doar 3 lei. De asemenea, prețul unei călătorii între Giurgiu și București, cu alți operatori de transport, este de 14 lei, pentru 60 de km.

Foarte rar șoferii lui Mototolea eliberează bilete pentru călători, fiind un aranjament pus la cale pentru a crește veniturile patronului și ale angajaților, un caz evident de evaziune fiscală.

Plângerile oamenilor, fără niciun răspuns

Toate plângerile oamenilor la adresa acestui personaj,  care au ajuns la Giurgiu,  s-au oprit la ușa președintelui Consiliului Județean. Toate nu au găsit nicio rezolvare. Călătorii, întrebați de ce îndură această mizerie, au răspuns că nu au ce face, nu au cum să ajungă la București, la slujbă sau să-și vândă produsele agricole în piețele Capitalei.

Deși această rută este extrem de aglomerată, deși microbuzele Mototolea sunt destul de rare, la o oră sau chiar la 3 ore, în ultima perioadă au fost scoate din circulație mai multe mașini,  din cauze tehnice, ținând cont de vechimea și uzura foarte înaintată a acestora. De aceea, călătorii se trezesc, de multe ori că o anumită cursă este anulată și sunt nevoiți să aștepte ore întregi, până la următorul microbuz.  Așa se ajunge să se circule, la grămadă, unul peste altul, șoferul fiind sufocat de numărul de călători, iar pericolul de accidente este foarte mare. Ridicol este faptul că, în ultima vreme a apărut un afiș lipit în interior, unde scrie ”călătorii care nu au loc pe scaun, nu sunt obligați să urce în autobuz”. Cu alte cuvinte, oamenii își asumă răspunderea pentru aglomerația din mașină. Este stupid, pentru că, potrivit legii, șoferii au obligația să nu accepte călători care să stea în picioare.

Concurența, eliminată, din start

Potrivit unor surse bine informate, au existat alte firme de transport  care au încercat să pătrundă pe acestă rută, la prețuri mult mai mici,  dar au eliminate, din start. Mototolea și-a consolidat poziția de unicul furnizor de transport de călători pe distanța  Gostinari-București. O înțelegere stabilită în prealabil, pe linie politică și de administrație locală.

Consiliul Județean Giurgiu se face că nu vede aceste probleme ridicate de serviciile de transport public oferite de SC Mototolea, susținând că totul este în regulă, cu respectarea legii. Într-un răspuns oferit  ziarului nostru, într-o adresă semnată chiar de președintele CJ, Marian Minea ( unul dintre protectorii lui Mototolea), se arată că ” SC Mototolea Com Serv SNA circulă cu autovehiculele conform cerințelor stabilite în caietele de sarcini pentru traseele atribuite, emise de ARR ( Autoritatea Rutieră Română), nerespectarea acestora putând duce la sanacțiuni , penalizări la licitațiile ulterioare sau retragerea licențelor de trasee emise”. Oare, în caietele de sarcini pentru licitarea traseelor atribuite, se prevede ca microbuzele să  fie vechi de cel puțin 10 ani, să nu fie dotate cu aer condiționat, tabla mașinii să fie plină de rugină, ușa să nu se închidă etanș iar iarna să intre zăpadă în interior, scaunele să fie rupte și pline de mizerie, iar călătorii să circule în picioare???

În aceeași adresă a CJ Giurgiu, se mai spune că ”prețurile stabilite de SC Mototolea pentru fiecare traseu sunt stabilite conform unor note de fundamentare”. Oare cum au fost stabilite aceste prețuri pentru ruta Gostinari-București, la nivelul de 10 lei, pentru 30 de km, când, pe ruta Giurgiu-București, biletul este de 14 lei pentru 60 de km?

Protecție la nivel înalt

”Au fost efectuate controale privind desfășurarea serviciilor publice de transport pe toate traseele stabilite în Programul județean de Transport Public prin curse regulate pentru perioada 2014-2019. Nu au fost constatate contravenții la legea 92/2007 privind serviciile de transport public”, se menționează în nota CJ. Dacă s-au făcut aceste controale, așa cum susține Consiliul Județean, înseamnă că inspectorii au închis ochii la neregulile în transportul public asigurat de mașinile Mototolea, care, se sunt evidente și se văd ” din avion”. Din întregul răspuns primit  de la CJ Giurgiu, asumat chiar de președintele său, Marian Minea, rezultă modul în care este protejat Mototolea, om important în filiala PSD Giurgiu, unul dintre cei mai importanți sponsori de partid.

De altfel, în 2014, după ce CJ a stabilit câștigătorii licitației  pentru serviciul public județean, Autoritatea Rutieră Giurgiu a refuzat să acorde licențele pentru  microbuzele Mototolea, constatând unele nereguli. Atunci, șeful ARR Giurgiu, Alexandru Peicea, declara: ”Întrucât este o diferență între rezultatele afișate de C.N.M.S.I. (instituția care a întocmit punctajul operatorilor participanți la licitație) și cele două Hotărâri ale CJ Giurgiu,  am înaintat această problemă la ARR București și am solicitat un punct de vedere conducerii centrale – așa cum i-am informat și pe operatori. În această situație, până nu primim un punct de vedere de la sediul central al ARR, noi Agenția Giurgiu nu putem elibera licențele respective”.

În urma unor mari presiuni exercitate de Mototolea, la nivel CJ, factorii politici de decizie din județ i-au închis gura șefului ARR. Am încercat să purtăm un dialog cu domnul Peicea, care, însă,  ne-a refuzat categoric, susținând că nu putem sta de vorbă decât la București, cu biroul de presă al Autorității Rutiere Române.

Și ministrul Transporturilor a clacat

Și titularul Transporturilor, Lucian Șova a încercat acum o săptămână,  printr-un ordin de ministru, să facă ordine în transportul public de călători. El declara, deunăzi,  că ”firmele care operează azi curse interjudețene au pus monopol pe acestea. Noul  ordin, care a fost primit cu proteste de transportatorii rutieri, a fost menit să îmbunătățească concurența, condițiile de circulație și prețurile solicitate pasagerilor”.

Dar, transportatorii, obișnuiți cu vechiul sistem, prin care ei își  elimină  concurența prin mici înțelegeri locale, au organizat o grevă generală, blocând traficul de călători. Au intervenit în forță parlamentarii din Comisia de Transporturi din Camera Deputaților , în frunte cu Sorin Bota ( fost secretar la ministerul de resort),  direct implicați în protejarea intereselor  operatorilor și nu  al călătorilor. Acest ordin de ministru a fost blocat, prin intervenție politică,  iar microbuzele au circulat din nou în județe, văzându-și de propriile sale beneficii. În continuare, aceeași bătaie de joc la adresa oamenilor.

Amintim că în luna decembrie se reînnoiesc licitațiile pentru transportul public interjudețean, iar firmele clientelare își aranjează, pe încă 5 ani, monopolul pe transportul public. Afacerile prosperă, iar călătorii circulă în aceeași mizerie, la prețuri exagerat de mari,  cu aceleași rable recondiționate, aduse la mâna a doua sau a treia, din străinătate.

Citește și AICI

Facebook Comments

No Comments so far

Jump into a conversation

No Comments Yet!

You can be the one to start a conversation.

Your data will be safe!Your e-mail address will not be published. Also other data will not be shared with third person.