Ultimul dinozaur din Ministerul Agriculturii, in functie de peste 20 de ani. A ingropat SNIF in datorii de peste 10 milioane de dolari

Ultimul dinozaur din Ministerul Agriculturii, in functie de peste 20 de ani. A ingropat SNIF in datorii de peste 10 milioane de dolari

by January 30, 2013 1 comment

Directorul general pe probleme de imbunatatiri funciare din Ministerul Agriculturii, Valentin Apostol, este un supravietuitor. El este in sistem de vreo 20 de ani, desi a fost acuzat ani la rand, ca este unul dintre groparii sistemului de irigatii din Romania. Apostol se face vinovat de cea paguboasa afacere pusa la cale  la Societatea Nationala de Imbunatatiri Funciare (SNIF), numita ROMAG’98, o gaura neagra care a ajuns la aproape 1 miliard de euro. Mai toate rapoartele din 2003 incoace,  intocmite de Curtea de Conturi,  Ministerul finantelor, Corpul de Control al Ministerului Agriculturii, dar si de Parlamentul Romaniei il gasesc vinovat pe Valentin Apostol pentru paguba imensa produsa de asa zisul  program Romag 98’( ce reprezinta un import de masini si utilaje agricole).

Insa, acesta, a continuat sa gestioneze Imbunatatirile Funciare din Romania pana in zilele noastre. A obtinut sprijinul politic necesar de la mai toate partidele politice, indiferent de guvernare.

 

In 1998, Guvernul Victor Ciorbea a incercat sa rehnologizeze agricultura romaneasca prin importul de utilaje de ultima generatie din SUA. Programul Romag 98 prevedea ca aceste utilaje ( tractoare, combine, echipamente, seminte, instalatii de irigat) sa ajunga in curtile asociatiilor sau intreprinderilor agricole. Astfel, in urma unor negocieri purtate de Guvernul Romaniei si firma Transchem Finance&Trade Corp din SUA, statul roman a achizitionat 91 de pachete agricole ce contineau utilaje agricole in valoare de 80 de milioane de dolari, prin intermediul Societatii Nationale de Imbunatatiri Funciare (SNIF).

Utilajele  urmau sa fie achitate in termen de 5 ani, in caz contrar urmand a fi executate cele doua scrisori bancare prin care Guvernul Romaniei garanta efectuarea platii. Conform prevederilor contractului ROM – 9801, incheiat intre oficialii de la Bucuresti si americanii de la Transchem Finance&Trade Corp, intregul proiect urma sa fie supervizat de SC Agroserv Consult SRL. Aceasta societate, infiintata special in acest sens, era detinuta de cei doi parteneri ai programului Romag ’98: Transchem Finance&Trade Corp detinea 51% din actiuni, iar SNIF diferenta de 49%. Cele 91 de pachetele agricole au ajuns in Romania in perioada martie 1999-iunie 2000 si au fost scoase la vanzare dupa cum urmeaza: in anul agricol 1999-2000 s-au vandut 65 de pachete, iar in 2000-2001 alte 20.

In realitate, lucrurile nu au stat asa. Capusele au simtit miros de bani si s-au napustit asupra prazii. Cu complicitatea directa a conducerii SNIF, afacerea a fost preluata de o firma fantoma, SC Transag Production Company SRL, formata din 11 cetateni americani si un off-shore din cipru, infiintata special pentru tepuirea statului roman. Toate contractele au fost semnate de aceasta firma in numele SNIF. Banii  prevazuti in contract nu au ajuns la societatea americana Tranchem Finance &Trade Corp, care a virat utilajele agricole. Drept urmare, Transchem Finance a executat cele doua scrisori de garantie bancara emise de Ministerul Finantelor,  in valoare de 100 milioane de euro iar datoria a fost trecuta in contul SNIF. Dobanzile aferente s-au adunat an de an, ajung astazi la aproape 1 miliard de dolari. Situatia la zi este extrem de complicate: datoria a ajuns in sarcina AVAS, care s-a inscris la masa credala in procesul de insolventa al SNIF, aflat pe rol la Tribunalul Bucuresti.

 

Personajul principal in aceasta afacere esuata este Apostol Valentin, care a “jucat” la doua capete. Intre 1997 si 1998 a ocupat functia de director al SNIF, pozitie din care a negociat programul Romag ’98, in perioada 1999-2001 a ocupat pozitia de director al Transag Production Company, adica firma care a deturnat in mod direct programul, iar apoi a revenit intre 2001 si 2005 la conducerea SNIF pentru a-si acoperi furturile. In 2009 il gasim pe Apostol in pozitia de presedinte CA al SNIF,  in 2012, insarcinat cu numirea directorilor regionali din sectorul irigatii, ca apoi, astazi sa ocupe portofoliul de director general pe Imbunatatiri Funciare din Ministerul Agriculturii.

Mai toate rapoartele de control ale Curtii de Conturi, ale Ministerului Agriculturii si ale comisiilor de agricultura din parlament vorbesc despre rolul nefast pe care l-a jucat Valentin Apostol, in calitate de director general al SNIF in gestionarea programului SNIF, una dintre cele mai mari gauri in sectoruln de imbunatatiri funciare din Romania.

In raportul controlului efectuat de Ministerului Agriculturii, din 18.03.2003, se arata ca “SNIF nu a inregistrat in evidentele contabile veniturile si cheltuielile aferente contractelor de vanzare-cumparare cu plata in rate a pachetelor de utilaje agricole si nu a inregistrat taxa pe valoarea adaugata pentru ratele aferente acelor contracte”.

Rezultatele raportului sunt confirmate de judecatorii de la Inalta Curte de Justitie si Casatie, printr-o decizie din 2004,  care sustin ca “ rezilierea ulterioara a contractelor de vanzare-cumpare dupa ce utilajele au fost utilijate si au produs plus valoare pentru societatile respective timp de 4 ani nu inseamna ca SNIF nu avea posibilitatea de a intreprinde toate demersurile necesare pentru incasarea contravalorii prestatiilor si de a anula facturile emise. In acelasi timp, aceasta reziliere nu o absolva pe recurenta de raspunderea incasarii acelor sume”.

Judecatorii de la Inalta Curte de Justitie au sustinut ca “aceste bunuri (n.r. utilajele agricole) au fost lasate in folosinta SC Transag Production Company SRL de la data sosirii in tara pana la efectuarea controlului (1999-2002), fara documente legale, adica fara intocmirea nici unui act de predare-primire, deci fara nici o obligatie fata de SNIF”.  “

La randul sau, inspectorii din Ministerul de finante precizeaza ca “SNIF avea obligatia legala sa inregistreze veniturile rezultate din contractele de vanzare-cumparare a pachetelor agricole, din explotarea utilajelor in Insula Mare a Brailei si din contractele de prestari servicii”.

In concluzie “rezulta lipsa de preocupare a conducerii societatii nationale pentru evidentierea in contabilitate si inregistrare a veniturilor in scopul constituirii surselor financiare pentru achitarea ratelor scadente la creditul extern, care constituie aspect si consecinte dezastruoase pentru situatia economic—financiara a SNIF”.

De asemenea, SNIF  a platit servicii de management si consultanta nerealizate pentru derularea proiectului Romag 98 in suma de 6,137 milioane de dolari, ce a facut obiectul unui dosar penal deschis de PNA pe 24.12.2002.

Interesant este faptul ca desi controalele Ministerului de Finante au descoperit gestionarea frauduloasa a programului Romag 98, care au dus la o gaura in buget de peste 10 milioane de dolari,( fapt confirmat prin decizie judecatoreasca definitive, in urma atacarii in instanta a controlului finantelor de catre SNIF), lucru ce a dus la intocmirea unui dosar penal pe numele directorului general al SNIF din acea perioada, Valentin Apostol, acesta a fost achitat in 2005.
La data de 10.01.2005,Ministerul Public,Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie prin Rezolutia 352/P/2004 semnata de Mirela Pastoreanu ,criticabila si gresita,confirma NUP impotriva lui Valentin Apostol si Stefan Constantin solutie neatacata de MADR….?????? in instanta pentru pierderea inregistrata la SNIF-SA de statul roman.

Si dupa ce a primit NUP, Valentin Apostol apare ca fiind unul dintre groparii SNIF si in alte controale efectuate de ministerul Agriculturii si de comisiile parlamentare de specialitate din Parlament. De exemplu, intr-un raport de control al comisiei de agricultura din Camera Deputatilor, din 2009, din care au facut parte ministri din diferite perioade–Gheorghe Flutur,Dacian Ciolos Ilie Sirbu,N.Dimitru,Valeriu Tabara, Stelian Fuia, , numele lui Valentin Apostol apare ca fiind cel vinovat de dezastrul din sistemul de irigatii in perioada 2000-2012. Insa, trebuie mentionat  ca ministri ai Agriculturii (Gheorghe Flutur 2005/nota 43169/15.04.2005,Dacian Ciolos nota 63012/4.12.2008,Ilie Sirbu nota 261214/05.05.2009  Tabara-2010-2012, Steriu-2009, Fuia-2012), au constatat activitatile ilegale ale lui VALENTIN APOSTOL,transmise institutiilor abilitate precum Curtea de Conturi si Parchetul General, l-au mentinut pe Apostol in functie de conducere in MADR, in  Directia de imbunatatiri funciare si ANIF.
Asa cum este precizat in Hotarirea nr.9/14.04.2010 a Camerei Deputatilor pierderile inregistrate in sectorul de Imbunatatiri funciare din 1990 pina in prezent sunt estimate la aproximativ 16 miliarde de Euro ,posibil fiind cea mai mare gaura neagra din economia agricola din Romania.Cu aceasta cheltuiala bugetare trebuia ca Romania sa detina o infrastructura de imbunatatiri funciare noua.
Amintim ca in anul 2001 Guvernul MR Ungureanu a alocat 90.000.000 lei pentru lucrari la desecari,pe care tot Valentin Apostol le-a ordonat prin ANIF cu incredintare directa la firme controversate precum  ARGOS SA si CLIFF-SA….ECT. Ar  fi indicat ca MADR,MF si MAI sa faca o verificare .

Premierul Victor Ponta si  ministrul Agriculturii  Daniel Constantin ar trebui sa se aplece cu atentie asupra acestui fapte/personaje, avand in vedere angajamentele din programul de guvernare referitor la AGRICULTURA.
Se poate constata fara dubii ca in Romania se practica politica de troc, justitia de troc, economia troc(ata), implicit un buget TROC(AT.)

Ministrul de Interne,  Radu Stroe a declarat “nu am crezut ca este atata golanie ” in MAI . Iata ca  in MADR este si mai mare…si mai scumpa, facuta de oameni platiti sa devalizeze sectorul de imbunatatiri funciare.

Facebook Comments Box

1 Comment so far

Jump into a conversation
  1. mosgheorghe
    #1 mosgheorghe 31 January, 2013, 20:28

    Pentru o corecta informare:
    – 1998 – Romania, sub semnatura ministrului agriculturi, parafeaza contractul de furnizare a utilajelor si echipamentelor si de implementare a programului. Clauza de intrare in vigoare a contractului, fara taxe vamale si fara tva;
    -1999 – 2000 – Utilajele sosesc in portul Constanta, Romania isi incalca angajamentul si solicita plata taxelor vamale. Echipamentele zac in port, SNIF nu are posibilitatea achitarii taxelor vamale, juridic americanii nu mai au nici o obligatie. Puteau sa-si vada de treaba si sa astepte incasarea banilor, totusi achita ei taxele vamale ca sa poata fi ridicate utilajele;
    – 1999-2001 – Utilajele sunt vandute catre utilizatori. O noua surpriza: statul Roman percepe si tva pentru utilaje ! TVA pe care Ministerul Finantelor il cere la plata de la SNIF, desi acesta urma sa-l incaseze (daca!) in urmatorii 5 ani. SNIF nu poate sa plateasca, MF calculeaza majorari si blocheaza conturile societatii.
    Ma opresc aici ca sa nu plictisesc.
    Interesant ca majoritatea personalitatilor nomonalizate in articol au cunoscut aceste adevaruri.
    Toate cele bune.

    Reply this comment

Your data will be safe!Your e-mail address will not be published. Also other data will not be shared with third person.