Comisarul UE Dacian Ciolos: Obsesia Ungariei pentru inginerie etnica si teritoriala apartine unui trecut nedorit de nimeni

Comisarul UE Dacian Ciolos: Obsesia Ungariei pentru inginerie etnica si teritoriala apartine unui trecut nedorit de nimeni

by January 15, 2014 0 comments

dacian-ciolos-mediafax[1]Comisarul european pentru Agricultura, Dacian Ciolos, raspunde printr-o declaratie dura planurilor statului maghiar, anuntate de un oficial al ambasadei Ungariei, de a cumpara terenuri agricole in Transilvania. “Este putin probabil ca Ungaria sa materializeze in plan legislativ si cu atat mai mult in practica intentia declarata de un functionar de rang inferior de la Ambasada ungara de la Bucuresti”, a declarat Dacian Ciolos. Comisarul european precizeaza, insa, ca “obsesia pentru inginerie etnica si teritoriala prin interventia statului – in contrast cu libertatea individuala de a alege intr-un context de sanse egale – apartine unui trecut pe care nimeni nu-l doreste repetat”.In urma cu o saptamana, agentia americana independenta de strategie si prognoza Statfor apublicat o analiza in care concluzioneaza ca planul Ungariei de cumparare de terenuri agricole pe teritoriul Romaniei indica revitalizarea interesului tarilor estice din Uniunea Europeana pentru pamanturile agricole nationale, ca raspuns la cresterea influentei Rusiei in regiune si la slabirea blocului comunitar.
Declaratiile comisarului Dacian Ciolos:
Este putin probabil ca Ungaria sa materializeze in plan legislativ si cu atat mai mult in practica intentia declarata de un functionar de rang inferior de la Ambasada ungara de la Bucuresti. Inteleg ca Ministerul de Externe de la Budapesta a confirmat ca a fost vorba doar de o discutie si nu de o intentie propriu-zisa a statului ungar.

Ideea in sine, de a dezvolta o politica funciara bazata pe discriminare etnica pe teritoriul unui alt stat membru este profund neeuropeana. Obsesia pentru inginerie etnica si teritoriala prin interventia statului – in contrast cu libertatea individuala de a alege intr-un context de sanse egale – apartine unui trecut pe care nimeni nu-l doreste repetat. Dincolo de aceasta, in functie de detaliile eventuale ale programului, in cazul putin probabil ca se va ajunge acolo, atat legislatia europeana cat si cea nationala pot fi utilizate pentru a bloca orice forma de abuz sau discriminare. Crearea de avantaje economice cu resurse publice pe criterii etnice este strict interzisa de legislatia europeana, iar Comisia Europeana, prin departamentele specializate, urmareste aceste aspecte cu rigurozitate.

Articolul 10 din Tratatul de Functionare al Uniunii Europene prevede ca “in definirea si punerea in aplicare a politicilor si actiunilor sale, Uniunea cauta sa combata orice discriminare pe motive de sex, rasa sau origine etnica, religie sau convingeri, handicap, varsta sau orientare sexuala”. De asemenea, Carta Drepturilor Fundamentale a Uniunii Europene, intrata in vigoare in baza Tratatului de la Lisabona la 1 Decembrie 2009, contine in Articolul 21 (1) o interdictie generala a “discriminarii de orice fel, bazata pe motive precum sexul, rasa, culoarea, originea etnica sau sociala, caracteristicile genetice, limba, religia sau convingerile, opiniile politice sau de orice alta natura, apartenenta la o minoritate nationala, averea, nasterea, un handicap, varsta sau orientarea sexuala.”

Statul roman are la randul sau la dispozitie instrumente pentru a pastra controlul asupra propriei politici funciare si agricole si de dezvoltare rurala, oferind oportunitati tuturor cetatenilor sai, indiferent de etnie.

Facebook Comments Box

No Comments so far

Jump into a conversation

No Comments Yet!

You can be the one to start a conversation.

Your data will be safe!Your e-mail address will not be published. Also other data will not be shared with third person.