Anca Boagiu, din nou în grațiile conducerii PNL. Ce dezvăluie un raport de control despre activitatea fostului ministru de Transport

Anca Boagiu, din nou în grațiile conducerii PNL. Ce dezvăluie un raport de control despre activitatea fostului ministru de Transport

Anca Boagiu, din nou în grațiile conducerii PNL. Ce dezvăluie un raport de control despre activitatea fostului ministru de Transport

by September 9, 2016 0 comments

Anca Boagiu  s-a reinstalat în fruntea PNL sector 2, deși mulți lideri ai  partidului i-au reproșat că se face vinovată de eșecul la alegerile locale din iunie, când primaria a fost câștigată de pesedistul Mircea Toader. Mai mult, colegi din PNL au acuzat-o că a făcut, din nou, blat cu PSD-UNPR, știut fiind faptul că este o apropiată a lui Neculai Onțanu. Alegerile pentru organizația PNL sector 2, care s-au desfășurat miercuri, s-au transformat într-un adevărat circ, ceea a provocat reacții dure din partea prim-vicepreședintelui PNL București, Adriana Săftoiu. Anca Boagiu, se pare că și-a aranjat o nouă candidatură la parlamentare, ea urmând să obțină o poziție favorabilă pe lista PNL pentru Senat. Dar pentru a vedea cine este personajul, ziarul nostru readuce în atenția cititorilor ”valențele” profesionale ale Ancăi Boagiu, din perioada când a fost ministru al Transporturilor în perioada 2010-2012, fiind una dintre ”pupilele” lui Traian Băsescu.

Un raport al Corpului de Control al Guvernului Ponta a  scos  la iveală  numeroase nereguli la Compania Națională  de Autostrăzi și Drumuri (CNADNR) și la ministerul Transporturilor  în mandatul Ancăi Boagiu, din guvernarea Emil Boc ( 2010-2012). Este vorba despre angajarea unor persoane favorite în funcții de decizie, pe baza unor contracte preferențiale, în condițiile în care nu aveau referințe profesionale și existau deja departamente  speciale care se puteau ocupa de serviciile prestate.  De asemenea, inspectorii guvernamentali scot la iveală  suspiciuni de ilegalități la numeroase contracte încheiate în această perioadă  privind  lucrări la autostrăzile din vestul țării, derulate cu fonduri europene.

Raportul  atrage atenția  asupra  unor deficiențe foarte grave în privința desemnării contractelor de lucrări de infrastructură rutieră  în  perioada în care a fost ministru Anca Boagiu, ceea ce a dus la numeroase corecții financiare și pierderea unor sume foarte mari din finanțarea cu fonduri europene. Mai mult, organele de control  semnalează  faptul că, din cauza acestor  nereguli, fondurile pe zona Transporturi au fost blocate timp de 1 an de zile, ceea ce dus la întârzieri foarte mari în executarea lucrărilor la autostrăzi.

Două ”dive” la minister

Potrivit raportului,” Ministerul Transporturilor a incheiat, la data de 15.11. 2010, contractul de prestări servicii nr. 24/R/3506 cu cabinetul individual al avocatului Antofie Diana Oana, având ca obiect  prestarea de către aceasta din urmă a unor servicii de consiliere și asistență  tehnică, începând cu data semnării contractului și până la data de 31.12.2010”.

În baza acestui contract, ”Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a plătit cabinetului individual al avocatului Antofie Diana Oana, suma totală de 55.548,53 lei cu TVA, pentru servicii prestate în perioada 15.11.2010 – 21.12.2010”. Pentru ce s-au  cheltuiti acești bani din bugetul de stat?

Pentru ”discuții, analiza unor documente, prezentarea unor puncte de vedere, redactarea unor documente în legătură cu activitatea Direcției generale infrastructură rutieră  și concesiuni din cadrul ministerului”. Adică, potrivit inspectorilor Corpului de Control,  550 de milioane de lei vechi,  pentru vorbe goale. ”Angajarea acestor cheltuieli s-a efectuat  în mod nejustificat deoarece, în cadrul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, funcționa Direcția generală juridică și resurse umane, la care erau încadrați consilieri juridici cu atribuții în asigurarea de asistență juridică tuturor departamentelor din cadrul ministerului”.

”Necesitatea contractării unor servicii de consiliere și asistență  juridică la nivelul Ministerului Transporturilor  a fost invocată în nota nr. GD/200 din data de 07.10.2010, întocmită de Gheorghe Dobre, secretarul general al Ministerului Transporturilor și aprobată de Anca Dobre, ministrul Transporturilor”, se arată în nota de control.  Menționăm că Gheorghe Dobre, un apropiat al lui Traian Băsescu,  fost ministru al Transporturilor  în Guvernul Tăriceanu, în perioada 2005-2007, și director  CFR Craiova, în 1990, a fost acuzat  că a pus la dispoziție minerilor garnituri de trenuri pentru a ajunge la București, chemați fiind de Ion Iliescu și făcând prăpăd în Capitală.

Membre în CA la societăți de stat

De asemenea, așa cum arată inspectorii guvernamentali, ” în perioada 13.12.2010 – 21.03.2011, Antofie Diana Oana și Ivan Elena Cristina au fost numite, prin ordine ale Ministrului Transporturilor , Anca Boagiu, în calitate de membru – reprezentant al Ministerului Transporturilor, în consiliile de administrație/conducere ale unor entități publice aflate sub autoritatea Ministerului Transporturilor, cum ar fi : Autoritatea Rutieră Română, CFR și TAROM”.

Trebuie precizat că cele două doamne nu aveau niciun fel de expertiză în materie de management la nivelul acestor societăți de stat, extrem de importante , aflate în subordinea Ministerului Transporturilor. ”Din conținutul dosarelor profesionale ale angajatelor Antofie Diana Oana și Ivan Elena Cristina, a rezultat faptul că acestea sunt absolvente ale Facultății de Drept din cadrul Universității Nicoelae Titulescu, ambele fiind licențiate în științe juridice în anul 2003”, se spune în raport.

În același timp, ”în perioada 30.05.2011 – 09.02.2012, Antofie Diana Oana și Ivan Elena Cristina au îndeplinit funcția de consilier personal al ministrului Transporturilor, doamna Boagiu Anca Daniela”.

Nu se cunoaște activitatea lor

În calitate de consilier personal, cele două doamne ”nu au întocmit documente în legătură cu activitatea desfășurată, astfel încât, în lipsa documentelor doveditoare, nu s-a putut stabili care au fost activitățile concrete desfățurate de către acestea”. Cu alte cuvinte, cele două persoane din anturajul ministrului Anca Boagiu, au căpușat bugetul Ministerului Transporturilor, de vreme ce nu există documente privind activitatea lor în cadrul ministerului.

Munca ”asiduă ” la nivelul Transporturilor,  a celor două personaje protejate la cel mai înalt nivel nu se oprește aici. ”În perioada 03.01.2012 – 15.05.2012, atât Ivan Elena Cristina, cât și Antofie Diana Oana, au fost angajate cu contract individual de muncă în funcția de referent specialitate în administrația publică , cu jumătate de normă la Autoritatea Aeronautică Civilă Română, care, în perioada menționată, a funcționat sub autoritatea Ministerului Transporturilor”.

Totodată, ” în perioada 16.05.2012 – 25.05.2012, aceleași persoane au fost angajate cu contract individual de muncă, cu normă întreagă, în funcția de consilier director general la Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din Romînia”. Deci, protejatele doamnei Boagiu, se pricep la toate: de la aviație, la transporturi rutiere și  cale ferată, precum   și autoritate aeronautică.   Ele au fost reprezentante ale Ministerului Transporturilor, la CFR, Tarom, ARR și Autoritatea Aeronautică. Și pentru asta au fost plătitte gras, de la bugetul de stat.

Consiliere juridice, la CNADNR

La CNADNR, Antofie Diana și Ivan Cristina au obținut numeroase contracte, pe bani mulți, în calitate de experți juriști, la mai toate lucrările grele de infrastructură  ( autostrăzi și drumuri naționale)pe care le-a  derulat Ministerul Transporturilor în mandatul Ancăi Boagiu.

”În perioada 18.10.2010 – 10.06.2011, cele două persoane au participat, în calitate de experți juriști cooptați pe lângă comisiile de evaluare, la  procedurile de atribuire a unui număr de 29 de contracte de achiziție publică, încheiate de CNADNR pentru execuția lucrărilor și pentru prestarea serviciilor de supervizare a lucrărilor, în cadrul celor mai importante proiecte  de reabilitare, modernizare și construcție a infrastructurii rutiere, pentru care CNADNR a organizat proceduri de atribuire a contractelor de achiziție publică, în perioada 2010-2011”, se spune în raport.

Cu alte cuvinte, două tinere, absolvente a unei facultăți private, fără  pic de experiență în domeniul consultanței pe zona de infrastructură, au reprezentatul Ministerul de resort, în calitate de experți juriști. Mai ales că ministerul avea deja un departament juridic specializat pe aceast zonă de activitate.

Asistență pe fonduri europene

Toate contractele  pentru care cele două ”dive” au asigurat consultanță juridică au fost finanțate cu fonduri publice nerambursabile, în cadrul Programului Operațional Sectorial – Transporturi 2007-2013, Axa Prioritară 2 ”Modernizarea și dezvoltarea infrastructurii naționale de transport în afara axelor prioritare TEN-T”.

”Participarea experților  juriști cooptați pe lângă comisiile de evaluare, Antofie Diana Oana și Ivan Elena Cristina, la procedurile de atribuire a contractelor de achiziție publică pentru execuția lucrărilor și pentru serviciiile de supervizare a lucrărilor, s-a realizat în baza contractelor de servicii de asistență tehnică pentru beneficiar,  pentru atribuirea contractelor încheiate de CNADNR cu Michelie Consulting Engineers SRL ( un număr de 2) și cu Ab Initio SRL ( un număr de 8 contracte)”, se spune în raport.

Inspectorii guvernaamentali atrag atentia asupra modului netemeinic și ilegal, de  achiziție directă a unor contracte de asistență tehnică. ” Prin  modul în care au inițiat și derulat cele 10 proceduri de atribuire a contractelor pentru servicii de asistență tehnică pentru beneficiar, pentru contractarea lucrărilor, reprezentanților CNADNR au urmărit divizarea contractului de achiziție publică ( a cărui valoare cumulată a fost de peste 149.000 euro, fără TVA), în scopul evitării aplicării unei proceduri competitive de atribuire a acestuia, prevăzute în OUG nr.34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziție publică și a contractelor de concesiune de servicii”. Cu alte cuvinte, CNADNR a ocolit licitațiile publice, pentru a favoriza  firmele protejate de ministerul Transporturilor, condus de Anca Boagiu.

Contracte, pe favoruri

Totodată, CNADNR ” a favorizat atribuirea contractelor către cei doi operatori economici, respectib Ab Initio SRL și Michelie Consulting Engineers SRL, urmărind cooptarea acelorași experți ( nr. cele două doamne din anturajul Ancăi Boagiu), în cadrul procedurilor de atribuire a contractelor de lucrări și a contractelor de supervizare lucrări, în mod special a experților juridici, Antofie Diana Oana și Ivan Elena Cristina, care au încheiat contracte de asistență juridică cu cei doi operatori economici”.

Nereguli sancționate drastic

Corpul de Control al Guvernului atrage atenția că ” pentru modul defectuos în care reprezentanții CNADNR, în calitate de autoritatea contractantă, au organizat procedurile de atribuire, respectiv cu încălcarea mai multor dispoziții legale din domeniul achizițiilor publice, Autoritatea de Management pentru Programul Operațional Sectorial Transport 2007-2013  a stabilit o corecție financiară de 25% aplicată la valoarea eligibilă în cadrul fiecărui proiect, pentru un număr de 9 din cele 10 contracte de servicii, încheiate de CNADNR pentru servicii de asistență tehnică pentru beneficiar, pentru contractarea lucrărilor”.

Altfel spus, deoarece CNADNR, la” indicațiile”  ministerului Transporturilor, a ”aranjat” licitațiile publice în beneficiul protejatelor Ancăi Boagiu, Compania de Autostrăzi a fost bună de plată, corecțiile financiare fiind plătite din banul public. Valoarea totală a corecțiilor financiare aplicate au fost de 143.383 lei, din care 106.794 lei reprezintă valoarea totală a corecțiilor financiare corespunzătoare contribuției din bugetul general al Uniunii Europene.

Raportul  acuză  și ” atribuțiile excesive stabilite pentru experții cooptați pe lângă comisiile de evaluare”.

”Contractele de servicii și asistență tehnică pentru atribuirea contractelor, încheiate de CNADNR cu Michelie Consulting Engineers și cu SC An Initio SRL au avut ca obiect  asigurarea unei evaluări corespunzătoare a ofertelor depuse pentru contractele de prestări servicii de consultanță și de execuție a lucrărilor”.

Le-a dat prea multe atribuții

Inspectorii guvernamentali susțin  că ” reprezentanții CNADNR au  stabilit, cu încălcarea dispozițiilor art.73 alin(3) din HG nr.925/2006, atribuții excesive pentru experții cooptați pe lângă comisiile de evaluare, fiind create, în mod nelegal, condițiile substituirii membrilor comisiei de evaluare a ofertelor cu experții cooptați.  Printre atribuțiile stabilite sunt: stabilirea modului de lucru al comisiei; verificarea îndeplinirii criteriilor de calificare de către ofertanți; solicitarea de clarificări sau completări ale documentelor prezentate de către ofertanți; evaluarea ofertelor și completarea grilelor/tabelelor de evaluare individuale; elaborarea și redactarea raportului procedurii. Am putea spune, că pe această cale, ministrul Transporturilor, personal, putea avea acces la toate datele privind organizarea licitațiilor pentru lucrările de infrastructură. Ministrul își avea, proprii oameni, care dețineau informațiile, la prima mână și aveau drept de decizie în derularea licitației, putând influența , chiar, desemnarea câștigătorului licitației.

Interesant este faptul că ”rapoartele finale de activitate întocmite de către experții cooptați ( printre care și cele două doamne din apropierea Ancăi Boagiu), în cadrul procedurilor de achiziții publice, organizate de CNADNR pentru atribuirea contractelor de lucrări șia contractelor de supervizare, lucrări la tronsoanele de autostradă Lugoj-Deva ( sectorul Lugoj – Dumbrava), Orăștie – Sibiu, Timișoara – Lugoj și Nădlac –Arad, nu au fost înregistrate în evidențele CNADNR. Astfel, acești experți,  printre care și cele două ”vedete” din minister,  au  venit, au analizat și apoi au plecat, ”pe șest”, nimeni nu a contabilizat munca  lor  acolo, activitatea lor  fiind una fantomatică, deși, potrivit atribuțiilor lor, au jucat un rol esențial în desemnarea câștigătorilor pentru importante segmente de autostradă.

Consultanță la lucrări dezastruoase

Am putea  semnala faptul că acești consultanți, unii fără experință  în domeniu ( vezi cazul lui Ivan Elena Cristina și Antofie Diana Oana) au jucat un rol esențial  în numirea câștigătorilor pentru construcția autostrăzilor , a căror lucrări s-au dovedit a fi un dezastru în materie de lucrări edilitare și care fac obiectul unor dosare penale.

”Experții cooptați pe lângă comisiile de evaluare pentru atribuirea contractelor de supervizare lucrări, respectiv Niculescu Viorel ( expert tehnic) și Ivan Elena Cristina (expert  juridic), pentru proiectul de construcție a tronsonului de autostradă Nădlac –Arad  și Vallbona David ( expert tehnic) și Antofie Diana Oana ( expert juridic), pentru proiectul de construcție a tronsonului de autostradă Orăștie –Sibiu, au participat la procesul de verificare și evaluare a ofertelor depuse de operatorii economici și au sprijinit comisiile de evaluare în luarea deciziei”, se arată în raport.

Astfel, așa  zisele experte din curtea ministrului Transporturilor, au avut un rol important în desemnarea  societăților  care au executat lucrări de construcție pe  porțiunea Orăștie –Sibiu, care s-au dovedit a fi fost făcute în bătaie de joc ( imediat după inaungurare, în zona Săliște-Sibiu, asfaltul a început să crape din cauza inflitrărilor de apă), contract care face acum obiectul unui dosar penal la DNA. Aceleași consultante au participat la desemnarea câștigătorului pentru   executărea lucrării de  autostradă pe porțiunea  Nădlac –Arad , în speță, Romstrade, a cărui patron este Nelu Iordache, arestat pentru prejudicii aduse fondurilor UE și bugetului de stat, iar firma lui a intrat în insolvență, lăsând vraiște contractul semnat.

Atribuiri ilegale de contracte

Inspectorii guvernamentali atrag atenția și asupra ”atribuirii ilegale de către CNADNR a unor contracte de lucrări și contracte de supervizare, finanțate din fonduri nerambursabile”.

”Proiectele de construcție a tronsoanelor de autostradă Nădlac-Arad, Orăștie-Sibiu, Lugoj-Deva și Timișoara – Lugoj, proiectele de construcție a variantelor de ocolire a municipiului Caracal și a municipiului Alexandria, proiectele de reabilitare a DN 6 Alexandria –Craiova, a DN 1H zalău – Aleșd și a DN 24 limita județ Galați-Vaslui – Crasna și proiectul de modernizare a DN 5 sectorul București-Adunații Copăceni, au fost finanțate din bugetul general al UE, precum și din bugetul național, prin Ministerul Transporturilor”, se precizează în raportul corpului de control.

In cazul majorității contractelor de lucrări și a contractelor de supervizare lucrări, încheiate de CNADNR (unde apar și cele două doamne din preajma Ancăi Boagiu), ” în cadrul celor mai importante proiecte de reabilitare, modernizare și construcție a infrastructurii rutiere, finanțate cu fonduri nerambursabile și cu cofinanțare de la bugetul de stat, prin POS-T, Autoritatea de Management pentru acest program a constatat încălcări ale dispozițiilor legale din domeniul achizițiilor publice, săvârșite cu ocazia derulării procedurilor de atribuire a contractelor de achiziție publică”.

Favorizarea  inculpatului

Printre nereguli: întocmirea în mod defectuos, de către CNADNR, a documentațiilor de atribuire, prin  stabilirea unor criterii de calificare restrictive, excesive și disproporționate sau a unor  factori de evaluare nelegali și prin solicitarea de documente care sunt în contradicție cu aceste principii ( n.r. oare tocmai pentru a caștiga licitațiile cine trebuie?); nepreluarea sau preluarea incompletă, în anunțurile de participare a anumitor criterii minime de calificare și selecție; aplicarea, de către comisiile de evaluare  (n.r. din care au făcut parte doamnele din anturajul Ancăi Boagiu), a unui tratament inegal și discriminatoriu în evaluarea diferitelor oferte aflate în situații similare, prin descalificarea doar a unora dintre operatorii economici care nu au îndeplinit același criteriu de calificare, cu consecința favorizării anumitor operatori economici în obținerea contractelor de achiziție publică ( n.r. oare așa a caștigat licitația pentru Nădlac Arad, firma inculpatului Nelu Iordache, Romstrade???); atribuirea de către autoritatea contractantă, a unor contracte de achiziție publică către operatori economici care nu îndeplineau în totalitate criteriile de calificare.

Din cauza neregulilor constatate, ”Autoritatea de Management pentru  POS-T a aplicat corecții financiare în valoare totală de 1.075.266,14 lei, din care 884.313,62 lei reprezintă valoarea  totală a corecțiilor financiare corespunzătoare contribuției din bugetul general al UE”.

Astfel, inspectorii guvernamentali prezintă un tabel al neregulilor financiare: la contractul nr. 92/2851/20.05.2011,  privind asocierea dintre Romstrade SRL cu Monte Adriano Engenharia și Donrep Construct SRL, corecția financiară a fost de 81.378.890 lei, la o valoare de 382.959.483 lei. La alt contract semnat de Romstrade, cu nr. 92/5171/31.01.2011, în asociere cu Ezentis Infrastrcutures SA și Euroconstruct, corecția financiară a fost de 34.141.902 lei, la o valoare de 136.567.609 lei.  La altă  firmă privilegiată de mulți miniștri ai Transpoturilor,  dar care a intrat în faliment, Alpine Bau Gmbh, la contractul nr.92/28515/20.05.2011, corecția financiară a fost de 101.959.685 lei, la o valoare de 411.489.216 lei.

Implicare în nereguli

Corpul de Control al Guvernului menționează că ” experții cooptați pe lângă comisiile de evaluare, respectiv Ghaoui Massad Elias, Niculescu Viorel Florin sau Vallbona David ( experți tehnici) și Ivan Elena Cristina sau Antofie Diana Oana ( experți juridici), desemnați din partea Michelie Consulting Engineers SRL sau An Initio SRL , au fost implicați în toate procedurile de atribuire a contractelor de achiziție publică, în cazul cărora  Autoritatea de Management pentru Programul Operațional Sectorial Transport 2007-2013 (POS-T) a constatat nereguli și a stabilit corecții financiare”.

”Sumele reprezentând corecții financiare corespunzătoare contribuției din bugetul general al UE, în cuatum de 884.313.901 lei, stabilite de către Autoritatea de Management pentru POS-T pentru contractele de lucrări și contractele de supervizare lucrări , încheiate de CNADNR, în perioada 18.10.2010-10.06.2011, pentru implementarea unui număr de 10 proiecte de construcție autostrăzi și variante de ocolire, de reabilitare și de modernizare a drumurilor naționale și în cuantum de 106.794 lei, stabilite pentru contractele de servicii de asistență tehnică pentru beneficiar pentru atribuirea contractelor, nu mai sunt acoperite de fondurile decontate din bugetul UE pentru aceste proiecte”, se precizează în raport.

De asemenea, ” din cauza gravelor deficiențe identificate de către auditorii Comisiei Europene,( n.r. în mandatul de ministru al Transporturilor al Ancăi Boagiu),  ce au condus la concluzia existenței unor nereguli întâlnite, în mod repetat, în cazul procedurilor organizate de CNADNR, Comisia Europeană a adoptat măsura  presuspendării plăților intermediare din bugetul UE, aferente axelor prioritare 1 și 2 din cadrul POS-T 2007-2013”. Măsura presuspendării plăților intermediare aa fost ridicată începând cu data de 21.06.2013.

Raportul Corpului de Control al premierului a fost trimis la DNA.

Facebook Comments Box

No Comments so far

Jump into a conversation

No Comments Yet!

You can be the one to start a conversation.

Your data will be safe!Your e-mail address will not be published. Also other data will not be shared with third person.