Infractorii își îmbunătățesc, frecvent și constant, metodele prin care încearcă să fraudeze companiile și persoanele neatente sau care nu au suficiente cunoștințe economice. Ei utilizează orice mijloace prin care să-și contacteze potențialele victime, încearcă să le câștige încrederea, și, după ce intră în posesia anumitor sume de bani se fac nevăzuți. În scopul prevenirii și identificării fraudelor monetare, la nivel organizațional sau personal, este esențial să cunoști modul în care acestea funcționează și ce scenarii folosesc hoții care vor să obțină bani ori informații financiare valoroase. Iată câteva dintre cele mai frecvente tipuri de fraude monetare în țara noastră:
1. Fraude cu investiții
De regulă, înșelăciunile obișnuite cu investiții fac referire la anumite „oportunități” de a investi în acțiuni, obligațiuni, metale prețioase, imobiliare, energii alternative sau criptomonede. Practic, victima primește un apel nesolicitat, în mod repetat, prin care i se garantează reușita investiției. De asemenea, i se spune că oferta este limitată și că nu poate fi divulgată altor persoane deoarece e complet personalizată. Pentru a evita fraudele cu investiții, solicită, întotdeauna, sfaturi financiare de la persoane autorizate, înainte de a demara orice tip de afacere.
2. Fraude cu facturi
Acest tip de infracțiune se desfășoară prin email, poștă clasică, telefonic, etc. Persoana care contactează compania pretinde că este reprezentantul unui furnizor de bunuri sau servicii și solicită modificarea datelor bancare pentru plățile viitoare. Noul cont bancar este controlat de infractor, iar banii ajung foarte ușor la hoț. Ca să previi astfel de situații, este indicat să verifici o astfel de cerere și să contactezi beneficiarul folosind datele de contact din corespondența anterioară. Implementează proceduri clare de verificare a legitimității plăților la nivel organizațional și instruiește personalul să verifice orice neregulă legată de facturi. De asemenea, ține cont și de facturile neîncasate la termen, raportează firmele care nu și-au achitat sumele la scadență și cercetează dacă există firme rău platnice în România, raportate de alți furnizori, pentru a limita afacerile neprofitabile sau tranzacțiile frauduloase.
3. Frauda „Mesaj de la șef”
Infractorii vizează, adesea, angajații autorizați să efectueze plăți și încearcă să-i inducă în eroare pentru a efectua un transfer către ei. Astfel, potențialele victime primesc solicitări urgente din partea escrocilor care se dau drept superiori sau manageri și exercită presiuni asupra lucrătorilor, în contextul unei presupuse urgențe financiare. În asemenea situații, angajații trebuie îndrumați să respecte cu strictețe procedurile companiei cu privire la încasări și plăți și să nu dea curs solicitărilor suspecte.
4. E-mailuri de tip phishing
Această metodă de înșelăciune este foarte des folosită de fraudatori. Este vorba despre mesaje false care induc destinatarii în eroare pentru a divulga informații personale, date financiare sau de securitate. Aceste e-mailuri imită mesajele reale pe care oamenii le primesc, de obicei, de la bancă, iar infractorii se bazează că par legitime. De aceea, utilizatorii trebuie să citească atent informațiile primite, să nu deschidă linkurile dubioase și să ceară clarificări instituției bancare, înainte de a face orice modificare a datelor.
5. Phishing prin SMS
Este o metodă frauduloasă asemănătoare cu phishingul prin email. Pentru că are loc prin mesaj text pe telefonul mobil, poartă și numele de smishing. Infractorii trimit SMS-uri prin care solicită apelarea unui număr de telefon sau accesarea unui link pentru actualizarea datelor ori reactivarea contului. În realitate, ei încearcă obținerea datelor bancare, personale și de securitate. Prin urmare, nu acționa în grabă și nu răspunde unor SMS-uri dubioase.
6. Metoda „Accidentul”
Anumite persoane de bună credință sunt păcălite să trimită bani cu pretextul că rudele lor au suferit un accident. Fraudatorii sună „victimele“ și le solicită fonduri pentru spitalizare sau alte urgențe, menționând că rudele sunt rănite și imposibil de contactat.
7. Frauda cu locuri de cazare false
În ultimii ani, s-au înregistrat numeroase cazuri referitoare la publicarea unor oferte de cazare false. Mai precis, infractorii creează pagini de internet pentru prezentarea unor locații de cazare inexistente, după care, fie încasează bani în avans, fie obțin datele cardului beneficiarilor.
Acestea sunt doar câteva dintre fraudele de care te poți lovi, însă, infractorii obișnuiesc să folosească o mulțime de metode pentru a intra în posesia banilor ori a unor informații prețioase. Așadar, fii atent la mesajele și apelurile dubioase și nu da curs unor solicitări financiare înainte de a le verifica.
No Comments so far
Jump into a conversationNo Comments Yet!
You can be the one to start a conversation.