Corupție pe fonduri europene. Cum încearcă oficiali din Ministerul Economiei să fraudeze granturile pentru companiile private

Corupție pe fonduri europene. Cum încearcă oficiali din Ministerul Economiei să fraudeze granturile pentru companiile private

Corupție pe fonduri europene. Cum încearcă oficiali din Ministerul Economiei să fraudeze granturile pentru companiile private

by February 6, 2021 0 comments

Scandal monstru la Ministerul Economiei în privința acordării de granturi nerambursabile pentru companii, cu ecouri la nivelul Comisiei Europene. Unele firme private acuză oficialii ministerului că ar fi implicați în măsluirea dosarelor pentru acordarea acestor fonduri guvernamentale. Astfel, Ministerul ar fi ajutat anumite firme clietelare să treacă peste rând, dezavantajând companii care ar fi avut dreptul să stea în față, pe lista acordării de fonduri.

În urma acestor semnale transmise de presă, premierul Florin Cîţu a anunţat că trimite Corpul de Control la Ministerul Economiei pentru o investigaţie privind Măsura 3, cea ce presupune granturi nerambursabile în valoare de până la 200.000 de euro pentru companii.

„După o discuţie cu ministrul Economiei despre Măsura 3 (granturi pentru IMM-uri), am decis că este imperios să se facă o investigaţie de către Corpul de Control al Prim-Ministrului. Vreau să mă asigur că aceşti bani ajung la firmele care au cea mai mare nevoie, în funcţie de criteriile obiective prestabilite. În mandatul meu, banul public este folosit eficient şi transparent”, a scris Florin Cîţu pe Facebook.

Potrivit HotNews.ro, există suspiciuni că a fost viciat procesul de depunere a proiectelor şi că a fost influenţat modul în care arată listele, în condiţiile în care alte persoane în afară de administratori ar fi avut acces la datele de pe platforma de înscriere.

De asemenea, şi Ziarul Financiar a primit o sesizare de la un antreprenor privind posibile fraude în ceea ce priveşte modul de depunere a proiectelor pentru granturile de investiţii. Vă redăm mai jos sesizarea primită.

”Sunt antreprenor si am depus si eu împreuna cu multi alţi antreprenori afectaţi grav de criza COVID, un proiect pe măsura guvernului de sprijinire a mediului de afaceri granturi europene şi guvernamentale prin OUG 130/31.07.2020 privind unele măsuri pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului operaţional Competitivitate 2014-2020, în contextul crizei provocate de COVID-19. – Măsura 3 Granturi pentru investiţii

Vreau sa aduc la cunoştinţa redacţiei un lucru foarte îngrijorător constatat de mine dar si de alţi antreprenori cunoscuţi ai mei care au depus proiecte pe aceasta măsura.

Considerăm ca modul de depunere a fost fraudulos si a dezavantajat firmele de buna credinţa in accesarea acestor fonduri din cauza următoarelor motive.

Aplicaţia de depunere online a proiectelor a permis operatorilor din cadrul Oficiului pentru IMM-uri Cluj, dar si din restul tarii sa aibă acces la date referitoare la procentul de contribuţie al beneficiarilor astfel ca operatorii din cadrul Oficiului au avut acces la procentul de cofinanţare care a constituit principalul factor de departajare al proiectelor.

Proaspătul director al Oficiului pentru IMM-uri Cluj, numit in funcţie relativ recent, respectiv domnul M.M este un fost consultant/ deţinător de firma de consultanţă specializată în depunerea de proiecte cu finanţare nerambursabilă şi se află in poziţia de incompabilitate atât cu funcţia dansului dar si cu legăturile care le are cu câteva firme de consultanta pe fonduri din Cluj-Napoca.

În acest context cu totul toxic eu pot spune cu mâna pe inimă ca marea parte a proiectelor câştigătoare din intervalul 28-29.01.2021, dar în mod special cele depuse în data de 29.01.2021 au procente de cofinanţare măsluite si puse in aşa fel încât sa fie mai mari decât cele care existau până la acel moment în baza de date.

Nu există o logică normală prin care 366 de câştigători respectiv 83,94% din totalul câştigătorilor de proiecte sa fie concentrate in ultimele 2 zile, adică gândiţi-va care ar fi logica daca vrei sa depui un proiect la care tu consideri ca poţi pune cofinanţare de peste 61% sa aştepţi sa îl depui cu câteva ore înainte de termenul limita, singura explicaţie făcând uz de logica fiind ca aveau acces la datele din sistem.

Suplimentar in sprijinul celor relatate de mine vin si cu o întâmplare petrecuta in data de 26.01.2021 in care in urma discuţiei cu un alt antreprenor de la Cluj, acesta îmi spusese ca consultantul lui este foarte bine “ancorat” in sensul ca are informaţii din interior, si ca ar fi sigur sa depui proiectul cu cofinanţare la 59%, si acum făcând o ordonare a proiectelor depuse într-adevăr in data de 26.01.2021 prindeai finanţare daca mergeai cu o cofinanţare de minim 58.5%, bineînţeles ca cunoştinţa mea nu a depus atunci proiectul ci l-a depus in data de 29.01.2021 pe la ora 19:00 cu o cofinanţare de 61,XX% (nu ofer cifre exacte pentru a nu îi face probleme acestuia), dar oricum cu doar câteva zecimi de sutimi peste minimul finanţabil de 61%.

De ce consider că proiectele depuse cu cofinanţări de peste 61% in ultima zi sunt toxice?, pentru ca nici un antreprenor nu va merge real cu aceste cofinanţări, pentru ca sunt nesustenabile, si consider ca marea parte a lor au devizele de lucrări si ofertele “umflate ” sau achiziţii de imobile la preturi exagerate, astfel încât procentul real de contribuţie al beneficiarului sa fie unul mult mai mic, beneficiarii fiind ajutaţi in aceste demersuri tot de către aceşti consultant/angajaţi ai Oficiului pentru IMM-uri Cluj.

Si acuma vin şi întreb: De ce noi, ceilalţi de buna credinţa care ne-am chinuit sa depunem proiecte cu cofinanţări oricum mari, adică orice este peste 50% pentru fonduri se considera o cofinanţare foarte mare sa fim văduviţi tocmai pentru ca nu avem consultant pe domnul M.M sau pe prietenii dânsului?

In ataşament am pus si un excel care confirma cele spuse de mine, si nu trebuie sa ai o calificare foarte mare intra-le matematicii sau statisticii ca sa poţi observa ca s-a întâmplat ceva necurat in data de 29.01.2021 si pe parcursul derulării acestei procedure”.

De asemenea, un mare antreprenor roman, dezavantajat de firmele clientelare de partid, atrage atenția asupra acestor încercări de fraudare: ”Interesant de vazut cum cei care au atins ultimul bugetul au știut cât trebuie să treacă peste 50% cu aportul propriu pentru ca să rămână în buget, deci să mai fie câștigatori! De ce cineva ofertează peste 50% când aportul, conform informațiilor oficiale din program este de 50%/50%? Obții cu 50% cofinanțare punctajul maxim!

Unii ofertanți cunoșteau limită minimă și asta doar prin acces direct la soft, care trebuie să fie suma limită de cofinanțare!

Sunt jenanți de neințelepți acesti corupți care gestionează ministerul și structurile în subordinea acestuia”.

Facebook Comments Box

No Comments so far

Jump into a conversation

No Comments Yet!

You can be the one to start a conversation.

Your data will be safe!Your e-mail address will not be published. Also other data will not be shared with third person.