Drama construirii Centurii de Nord a Bucureștiului. Blocajul instituit de antreprenorii greci

Drama construirii Centurii de Nord a Bucureștiului. Blocajul instituit de antreprenorii greci

Drama construirii Centurii de Nord a Bucureștiului. Blocajul instituit de antreprenorii greci

by March 17, 2022 0 comments

De câțiva ani buni este blocată realizarea  Centurii de Nord a Bucureștiului, pe lotul 1. Asta se întâmplă din cauză unor permanente sesizări către Comisia Națională de Soluționare a Contestațiilor (CNSC)  și instanță, venite din partea unor antreprenori greci, la licitația organizată de CNAIR pentru realizarea proiectului. În acest sabotaj este implicat cuplul de antreprenori Dimitris Koutras –Petros Katsias, care, deși se află în atenția OLAF pentru deturnare de fonduri,  încearcă să facă unele jocuri periculoase, la mijloc fiind vorba de mulți bani europeni.

Drept urmare, cu toate că licitația s-a derulat de mai bine de un an și jumătate, CNAIR nu poate desemna câștigătorul, nici cel inițial,  aflat pe locul 1, o firmă turcească, nici cei evaluați ulterior pe locul 1, o asociere  a unei firme din România cu una din Italia. Astfel, Compania de Drumuri a fost întors din drum, de patru ori, pentru publicarea câștigătorului.

Asta pentru că firma grecească Intrakat, reprezentată de Koutras – Katsias, deși a fost descalificată, de mai multe ori, pentru că nu s-a încadrat juridic în cerințele europene privind proiectele de infrastructură, a depus contenții la CNSC și după ce, în unele cazuri, i-au fost respinse, iar în alte cazuri, parțial respinse , a depus plângeri în instanță, atât la fond, cât și în apel. Sunt manevre tehnice și juridice extrem de nocive, utilizate de unele companii străine, care crează o adevărată blocadă în construcția infrastructurii românești, cu bani europeni.

Acum, la aproape doi ani de zile de când CNAIR stă prin instanțe pentru lotul 1 din Centura Nord a Capitalei, dosarul a ajuns în faza de apel și se așteaptă o decizie definitivă și irevocabilă.

Firma grecească a fost descalificată, în primă fază,  pentru că nu ar fi indeplinit formalități importante, necesare în dosarul caietului de sarcini, de exemplu, nu avea semnătură digitală  necesară. Apoi, în a doua etapă,  compania a fost depunctată, obținând doar 3 puncte din 7 maxim, deoarece comisia de evaluare a constatat că managerul de proiect, în persoana lui Petros Katsias,  nu a putut demonstra o experiență profesională, similară, în derularea altor lucrări cu fonduri europene. Mai mult, același Katsias s-a prezentat a fi  manager de proiect, în același timp, la 2 proiecte în România și la 2 proiecte în Grecia. Fizic, ar fi fost imposibil să coordoneze lucrările, simultan în două țări!

Ciudat este însă faptul că, după ce Petros Katsias a depus contestație la CNSC, ar fi avut câștig de cauză, punând CNAIR într-o situație delicată. Cei de la Comisia de Contestații  nu au ținut cont de faptul că antreprenorul grec are obligația de a fi prezent fizic, ca manager de proiect, la derularea lucrărilor pentru Centura de Nord a Bucureștiului, dealtfel, o condiție logică la realizarea recepției proiectului.

CNAIR a solicitat, în mod expres, ca un manager de proiect/ reprezentant al beneficiarului nu poate fi numit pentru două lucrări de infrastructură,  în același timp. Acest lucru se întâmplă după o experiență nefastă, în care ar fi fost implicat același Katsias, care a avut în derulare, ca manager de proiect, proiectul de modernizare a DN6, lucrare a putut fi recepționată după 13 ani.

Acum se întâmplă într-un caz similar, în care managerul general al unei alte firme grecești, nu primește acceptul CNAIR de a fi nominalizat concomitent, în 2 proiecte, deoarece partea românească nu poate permite asemenea abuzuri ale firmei grecești. Funcționarii de la Compania de Drumuri susțin clar că nu pot accepta la licitație un manager de proiect care nu a reușit să ducă la capăt nicio lucrare, mai ales că avea nevoie de o recomandare de la beneficiar și nu de unele ”aranjate” și semnate de propria firmă angajatoare.

Interesantă este manevra ilicită  utilizată de cuplul Koudras – Katsias, care a încercat să fenteze legea, pentru a obține contractul de execuție a lotului 1 centura București Nord. Domnul Koutras, în calitate de fost CEO al Aktor, îi face o recomandare angajatului său, domnul Katsias, prin sine putere, pentru numirea acestuia ca manager de proiect. Această recomandare a făcut parte din documentația introdusă ulterior de firma Intrakat la licitație pentru acest tronson. Numai că legea spune foarte clar că recomandarea trebuie să vină de la un beneficiar al proiectelor executate de managerul Katsias, nu de la aceeași firmă la care figurează ca angajat. Un evident conflict de interese și binențeles, o decizie firească a CNAIR de a respinge oferta companiei grecești.

Mai mult, la ultima constestație depusă la CNCS, cuplul Koutras/Katsias, și de această dată participanți la aceeași procedură prin CNSC, folosește aceeași tactică de eludare a legii, prezentând, din nou, acte cu false declarații și prezentări de acte din alte proiecte, nedeclarate în oferta predată către CNAIR. Din nou, invocă faptul că statul elen a încredințat ”direct” lucrări suplimentare. Aceste documente, binențeles, nu au fost emise de statul elen, ci prezentate ca fiind documente al consorțiului, semnate tocmai de același domn Koutras. Astfel, în documentația ”nou” predată, Koutras și Katsias au introdus acte pe care tot dânșii le-au semnat în anul 2017, fiind angajații firmei Aktor, pentru ca tot ei să beneficieze, acum, după 7,5 ani, în cadrul firmei Intrakat.

În consecință, pentru experiența similară, ”bate” exact cu cea a caietului de sarcini, de astăzi. Incredibil! Pentru acest cuplu oneros, Koutras/Katsias, există cercetări penale, atât la OLAF, cât și la DLAF, în derulare. Ce ar mai trebui să se întâmple până când DNA să cerceteze serios astfel de practici ilegale?

Curtea de Apel București este a patra instanță care judecă această speță și de trei ori lucrarea licitată s-a întors la CNAIR. Este clar că legea achizițiilor publice este depășită și reprezintă un mare impediment pentru infrastructura românească. Nu se poate ca o firmă străină cu doar doi angajați în România să blocheze proiecte de sute de milioane de euro, bani europeni!

 

 

Facebook Comments Box

No Comments so far

Jump into a conversation

No Comments Yet!

You can be the one to start a conversation.

Your data will be safe!Your e-mail address will not be published. Also other data will not be shared with third person.