Declin abrupt al vanzarii cu amanuntul a carburantilor dupa introducerea accizei suplimentare

Declin abrupt al vanzarii cu amanuntul a carburantilor dupa introducerea accizei suplimentare

Declin abrupt al vanzarii cu amanuntul a carburantilor dupa introducerea accizei suplimentare

by June 5, 2014 0 comments

Efectul imediat al intrarii in vigoare, in aprilie, a accizei suplimentare la carburanti, de 7 eurocenti/litru, a fost scumpirea drastica a benzinei si motorinei. Aceasta scumpire a fost urmata de o scadere a vanzarilor, conform datelor INS, citate de ziare.com.

Datele Institutului National de Statistica (INS) arata o scadere de 6,5% a comertului cu amanuntul al carburantilor pentru autovehicule in magazine specializate, in luna aprilie fata de martie. Mai mult, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, declinul este mai abrupt: -16,2%.

Pe de alta parte, Ion Lixandru, administrator Camion Logistic, a mentionat ca 30.000 de camioane nu mai alimenteaza in Romania si ca nu s-a castigat nimic din acciza suplimentara, informeaza Realitatea Tv.

Publicatia Bloomberg a analizat preturile la benzina in 61 de tari si a constatat ca in Romania a avut loc cea mai mare scumpire din lume, in acest an, de 16%.

“Masura nu va avea succes, iar rezultatele de pana acum ar trebui sa dea de gandit Guvernului, care ar trebui sa faca ceva si sa o corijeze”, a precizat analistul Mircea Cosea, pentru Ziare.com.

El considera ca acciza suplimentara are doua elemente de esec. “In primul rand, e vorba de diminuarea pietei interne de carburant. Guvernul roman nu a actionat in favoarea noastra, avand in vedere ca a contribuit la cresterea economica in Bulgaria, in Ungaria si in alte tari, pentru ca marii transportatori prefera sa alimenteze acolo, deci maresc piata lor de carburant si nu pe cea romaneasca. Este un efect pervers, pe care transportatorii l-au adus in vederea Guvernului, dar acesta a refuzat sa il ia in calcul. Al doilea esec, care este destul de grav, este acela ca nu se va constitui fondul necesar pentru autostrazi, asa cum s-a promis”, a continuat analistul.

Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR) a avertizat inca din februarie ca, odata cu introducerea accizei de 7 eurocenti, “transportatorii romani care efectueaza operatiuni la nivel international vor fi obligati sa cumpere carburanti din afara tarii, iar prin reorientarea alimentarii a doar 13% din volumul actual de motorina vandut in Romania, se anuleaza orice castig ipotetic al statului roman”, au comunicat atunci reprezentantii UNTRR.

Cei 7 eurocenti in plus la acciza actuala ar putea aduce statului 8,68 eurocenti (acciza + TVA) pentru fiecare litru de motorina. Teoretic, suma colectata suplimentar ar trebui sa fie de circa 430 milioane euro, daca presupunem ca se va mentine nivelul consumului de motorina nemodificat. “Realitatea indica faptul ca circa 70% din alimentarile actuale ale transportatorilor internationali (romani si straini) de pe teritoriul Romaniei s-ar putea reorienta imediat in afara Romaniei, ceea ce ar conduce la un impact dezastruos asupra bugetului statului roman.

Din cei aproximativ 5 miliarde litri de motorina alimentati in Romania anual, reorientarea unui volum de numai 13% spre alimentare in alte tari, va aduce in realitate pierderi de 65 eurocenti/litru pentru statul roman“, au atras atentia cei de la UNTRR. Transportatorii care alimenteaza in tara primesc inapoi 4 eurocenti/litru daca aduc acte doveditoare in acest sens, conform unei decizii a Guvernului.

Guvernul condus de Victor Ponta a promis ca va face autostrazi din acciza suplimentara. “Tronsonul Targu Mures-Targu Neamt costa foarte mult si este si foarte dificil de facut, pentru ca este prin munte. Am propus premierului si vom analiza in guvern ca finantarea sa fie asigurata din acciza introdusa la 1 aprilie. Din acciza se ajunge la incasari anuale de 500 de milioane de euro. Este foarte posibil sa introducem aceasta bucata de autostrada pe acciza”, a declarat recent ministrul Transporturilor, Dan Sova.

In plus, el a mai anuntat ca si tronsonul Nadasel – Suplacu de Barcau din viitoarea Autostrada Transilvania, cu o lungime de 93 de kilometri, va fi primul finantat integral din acciza majorata. Insa ramane de vazut daca Guvernul va reusi se colecteze la buget suficienti bani ca urmare a aplicarii acestei masuri pentru a demara proiectele.

Mircea Cosea este pesimist. “Avand in vedere datele de pana acum, nu cred ca va fi un succes. Trebuie reevaluata si regandita”, a subliniat analistul.

Facebook Comments

No Comments so far

Jump into a conversation

No Comments Yet!

You can be the one to start a conversation.

Your data will be safe!Your e-mail address will not be published. Also other data will not be shared with third person.