O incursiune in fascinanta lume a lui Bachus. Pe urmele drumului vinului din Republica Moldova

by October 11, 2015 0 comments

O calatorie in Republica Moldova este o cautare de sine prin meleaguri descoperite doar in cartile de istorie. O lume aparte, o lumea de langa noi, o lume in oglinda. Este Romania de dincolo de ochii nostri. Si pentru ca am luat-o pe cararile lui Bachus, un drum milenar, am gasit parca totul in dimensiuni pantagruelice.

Drumul Vinului prin tinuturile manoase ale Basarabiei, a fost parca mai bolovanos, pentru ca simteam prin toti rarunchii licorile zeilor, degustate la fiecare popas. O experienta inedita, care ar trebui repetata in fiecare an. Gratie Federatiei Patronatelor din Turismul Romanesc, in colaborare cu Asociatia Patronala a Industriei Turismului din Republica Moldova, noi, un grup de oameni inimosi, ziaristi, ongisti, blogari, reprezentanti ai Guvernului, ai agentiilor de turism, am avut onoarea sa calatorim in timp, sa pasim intr-o lume plina de istorie si magie.

Adica, pe patru roti, am parcurs Drumul Vinului prin Basarabia, chiar de Ziua lui Bachus. Nu te poti numi un vajnic slujitor al zeului vinului daca nu ai facut macar o data in viata un pelerinaj la Cricova. Asa am putut descoperi marile averi off-shore, ascunse in multiple sticle, ale puternicilor zilelor noastre: Vladimir Putin, Angela Merkel, Klaus Werner Iohannis, Victor Ponta sau Traian Basescu. Un traseu turistic, exprimat in cateva cuvinte, dar in multiple imagini:

VAMA ALBITA

12144940_443857505809379_2769665022260830954_n

Nici nu am pasit bine in Republica Moldova, ca usurel, a inceput sa curga vinul in pahare, iar strachinile erau pline cu paine si sare. Imbracati in straie de sarbatoare, fratii nostri de peste Prut ne-au oferit, chiar la trecerea granitei de la Albita, un moment de hodina, binecuvantat, dupa un drum de peste 5 ore de la Bucuresti.

LAPUSNA, POPASUL VANATORESC

DSC_0357Mesele imbelsugate ne asteptau insa la Popasul Vanatoresc de la Lapusna, unde trecutul istoric ( din vremurile lui Alexandru Lapusneanu) se imbina perfect cu prezentul idilic (o rezervatie naturala de toata frumusetea).

MANUC BEY

In aceste locuri am descoperit o bijuterie arhitecturala, Manuc Bey, frate cu Hanul Manuc din Bucuresti. Un conac ridicat pe la jumatatea secolului 19 de catre un boier armean, nascut la Ruse (Bulgaria) si care a facut avere in Valahia si Basarabia, Emanuel (Manuc) Mârzaian. Un muzeu amenajat in interiorul conacului ne ajuta sa descoperim lumea satului moldovenesc ( romanesc) de dincolo de Prut, din acel veac tulbure, care a dat nastere natiunilor lumii, cand Basarabia a fost cotropita de rusi (1812).

COMPLEXUL VITICOL-MILESTII MICI

MILESTII MICI

La podgoriile Milestii Mici ( in apropiere de Chisinau), am descoperit un record mondial: cea mai mare colectie de vinuri din lume: 1,5 milioane de sticle, reprezentand “Colectia de aur”. Recordul a fost inregistrat in 2005 in Guiness Book. La o adancime de aproximativ 80 m, s-a construit un adevarat oras subteran, dedicat vinului, ridicat pe ruinele unei mine de calcar. Un adevat complex de galerii pe o suprafata de 120 km (cel mai mare din Europa), care adaposteste milioane de sticle de vin.

GAGAUZIA, COMRAT

COMRAT (2)

La Comrat, gagauzii ne-au prins intr-o hora de sorginte moldoveneasca, dar imbracati in costumele lor traditionale, ne amintesc de vesmintele populare din tinuturile Bosforului. Si aici vinul este la el acasa, iar degustarile la tot pasul, parca a apropiat si mai mult Prutul de Dambovita. Aici sticlele de vin se vand, mai ales in carti de istorie si de legenda. Totul este o poveste, care, sub aburul lui Bachus ne duce direct in lumea viselor.

MANASTIREA CURCHI

CURCHI

Cu ochii limpezi si cu dor de binecuvantare, a doua zi, am plecat pe urmele Domnului, spre manastirea Curchi, din Codrii Orheiului. Un loc plin de evlavie si frumusete naturala. Manastirea, considerata perla asezamintelor monahale din Basarabia, a fost intemeiata pe la 1773 de fratii Curchi, pe ruinele unei biserici construite de Stefan cel Mare.

COMPLEXUL VITICOL -CRICOVA

CRICOVA

In tara vinurilor, la Cricova, am descoperit averile ascunse ale marilor lumii contemporane. Acum am aflat de ce Vladimir Putin este unul dintre cei mai bogati lideri ai lumii: el detine aici, o colectie de vinuri, de cea mai buna calitate. Tot aici, isi pastreaza in maruntaiele pamantului, o frumoasa vinoteca, Angela Merkel. Nici liderii nostri nu s-au lasat mai prejos si in virtutea relatiilor speciale cu Republica Moldova, isi pastreaza colectia de vinuri, la Cricova: Klaus Werner Iohannis, Traian Basescu sau Victor Ponta. Cramele subterane, construite la 80 m adancime, adapostesc peste 600 tipuri de vinuri si marci din Italia, Spania, Portugalia, adunand peste 1 milion de sticle. Aici am gasit si colectia de vinuri a lui Hermann Goring, adunata, de prin toata Europa, in timpul celui de-al doilea razboi mondial. Tot in adancurile Cricovei, am dat peste o camera secreta, ( dupa cum ne-au povestit gazdele), unde se hotaraste soarta lumii. Aici, se aduna presedintii lumii pentru a lua cele mai importante decizii. Dar cred ca este mai interesant pentru cititorii nostri sa le dezvaluim faptul ca pot lua o masa romantica intr-un cadru mirific, intr-o camaruta special amenajata indragostitilor.

SATUL BUTUCENI, ORHEI

SATUL BUTUCENI

In calatoria noastra, pe un traseu istoric, am facut popas intr-un sat pierdut in istorie. La Butuceni ( Orhei), ne-am intors in vremurile bunicilor nostri. Masa am luat-o in patulul de fan, in strachini de lut, iar apoi am luat cafeaua pe veranda casei. Dupa care am vizitat Muzeul “Casa parinteasca”, unde am aflat cum se tesea civilizatia rustica moldoveneasca ( romaneasca) urcand pe deal unde am vizitat o biserica veche de calugari.

Cetatea SOROCA

SOROCA

Pe malul Nistrului, ni s-a desfasurat in fata ochilor, in toata splendoara ei, cetatea Soroca. Construita de Stefan cel Mare in lemn, apoi de Petru Rares in piatra, pentru a apara lumea crestina de atacurile turcilor si tatarilor, cetatea repezinta un tipar de fortareata pentru perioada medievala. Incantator este faptul ca a rezistat in fata vicisitudinilor vremurilor de rastriste traite de Basarabia, zidurile sale povestindu-ne ce au putut indura fratii nostri de-a lungul secolelor, in fata ocupatiei turcilor, tatarilor sau rusilor.