În atenția DNA! Cum se aranjează licitațiile pentru infrastructura rutieră la CFR SA

În atenția DNA! Cum se aranjează licitațiile pentru infrastructura rutieră la CFR SA

În atenția DNA! Cum se aranjează licitațiile pentru infrastructura rutieră la CFR SA

by Mai 10, 2017 0 comments
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someonePrint this page

Procurorii DNA au deschis Cutia Padorei la societățile CFR, luând la puricat achizițiile publice care au fost făcute de conducerea acestor companii de stat, aflate în subordinea Ministerului Transporturilor.   După descinderile procurorilor la CFR Marfă în dosarul privind vânzările frauduloase de vagoane la fier vechi, urmează o anchetă penală  la CFR SA, potrivit unor surse credibile.

Aici ar fi vorba de achiziţii de lucrări şi licitaţii trucate privind reabilitarea infrastructurii feroviare de ordinul a zeci de milioane de euro. Bineînţeles, se vorbește și despre  şpăgi ameţitoare ce ar ajunge la 30 de milioane. Tot de euro.  Potrivit surselor noastre, există mari suspiciuni legate de licitaţiile ”aranjate” de  actualul director al CFR SA, Marius Chiper.

Mai exact, ar fi vorba despre contractul privind reabilitarea subtronsonului 2c: Cap Y Ilteu – Gurasada. Cu o valoare de 1.498.976.758,87 lei fără TVA, lucrările ar fi fost încredinţate ilegal asocierii “RAILWORKS”, formată din Alstom Transport SA, Aktor SA şi Arcada Company SA.

Acest subiect este prezentat, în detaliu pe pagina de online a ziarului National ( www. national.ro.)

Asocierea Rail Works – dosar incomplet la licitaţie

În calitate de administrator al infrastructurii feroviare din România, Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA a demarat din anul 2013 proiecte privind reabilitarea liniei de cale ferată Frontieră – Curtici – Simeria parte componentă a Coridorului IV Pan – European, pentru circulaţia trenurilor cu viteză maximă de 160 km/h. Cea mai mare parte a finanţării a fost asigurată din fonduri structurale europene. În iunie 2014, CFR SA a anunţat organizarea licitaţiei privind reabilitarea a două loturi din tronsonul Frontieră – Curtici  –  Simeria (Tronsonul 2: Km 614 – Gurasada, subtronsonul 2c: Cap Y Ilteu – Gurasada şi tronsonul 3: Gurasada-Simeria). La data de 18.05.2015, la sediul CFR SA s-au deschis ofertele depuse de diverse companii grupate în asocieri pentru realizarea lucrărilor la cele două loturi scoase la licitaţie. Din start, comisia de evaluare a ofertelor a respins propunerea lansată de Asocierea Rail Works formată din Alstom Transport SA (lider), Aktor SA şi Arcada Company SA dintr-o sumă de motive perfect legale. În primul rând, aşa cum arată procesul-verbal de deschidere a ofertelor, cei de la Asocierea Rail Works au depus garanţia de participare în timpul şedinţei de licitaţie, după câteva ore bune de la începerea acesteia. În al doilea rând, la ora 11 – oră stabilită pentru deschiderea ofertelor, Asocierea Rail Works nu avea depusă însăşi Propunerea Tehnică…!! Aceasta ar fi fost depusă mai târziu, după 15 minute de la începerea şedinţei. Pe lângă aceste inadvertenţe, s-a mai constatat apoi că din dosarul Asocierii Rail Works (Alstom Transport SA, Aktor SA şi Arcada Company SA) lipseau o serie de documente esenţiale, solicitate prin anunţul licitaţiei. Astfel, Asocierea Rail Works nu a depus “Declaraţie documente calificare + anexă în original”, “Declaraţie privind prezentarea autorizaţiilor/agrementelor AFER”, “Declaraţie privind prelungirea autorizaţiilor/agrementelor AFER”, “Lista cu subcontractanţii”, “Managerul de proiect”, “Declaraţie de disponibilitate formular 16.1 şi/sau formular 17”, “Declaraţie privind efectivul mediu anual al personalului angajat şi al cadrelor de conducere”, “Certificat de calitate SR EN ISO 9001, 2008 sau echivalent”, “Certificat pentru sistemul de management al mediului”, “Certificat ISO 18001”, etc.

Aşa cum am spus, fără prea multă bătaie de cap, perfect legal, comisia a considerat oferta Asocierii Rail Works (Alstom Transport SA, Aktor SA şi Arcada Company SA)  ca inacceptabilă, în concordanţă cu HG 925/2006 şi OUG 34/2006. Schimbările efectuate la nivelul conducerii CFR SA au schimbat însă apoi, la 180 de grade, situaţia. Din asociere descalificată, Alstom Transport SA, Aktor SA şi Arcada Company SA au fost declaraţi…câştigători.

CFR-istul lui Zgonea de la Roşiori, Marius Chiper, a dat contractul celor descalificaţi

Numit în decembrie 2015 director general al CFR SA, Marius Chiper a deturnat total concluziile comisiei de deschidere a ofertelor şi a tras sforile pentru a desemna Asocierea Rail Works, din descalificată, drept câştigătoare a licitaţiei pentru realizarea subtronsonului 2c: Cap Y Ilteu – Gurasada. Cu toate riscurile, mai ales penale, Chiper a anunţat în aprilie că CFR SA a atribuit contractul în valoare de peste 1,498 miliarde de lei firmelor Alstom Transport SA, Aktor SA şi Arcada Company SA. O decizie ce a şocat şi ale cărei detalii ar fi ascunse, susţin surse, în excursia prelungită în străinătate efectuată de Marius Chiper.

Aşa cum ziarul Naţional a dezvăluit în decembrie 2015, Chiper a fost plantat la şefia CFR SA de fostul ministru aşa-zis tehnocrat Marian Costescu pe baza relaţiei speciale pe care acesta o avea cu fostul preşedinte al Camerei Deputaţilor, Valeriu Zgonea – şi el fost CFR-ist la Roşiori, la fel ca Marius Chiper. Culmea este că, deşi PSD-ul condus de Liviu Dragnea a preluat puterea executivă de aproape jumătate de an, Marius Chiper – omul lui Costescu şi al lui Zgonea a reuşit să îşi păstreze funcţia de director general al CFR SA. 

Compania-mama a liderului asocierii, Alstom, vizată în UK de anchete pentru corupţie

Deşi doar procurorii gestionează posibilele fapte de corupţie ce au stat la baza declarării Asocierii Alstom Transport SA, Aktor SA şi Arcada Company SA din descalificată în câştigătoare, merită amintit imensul scandal de fraudare şi mituire în care a fost implicată compania-mamă Alstom în Marea Britanie. În aprilie 2015, Financial Times şi Agenţia Reuters anunţau demararea unor cercetări penale de către procurorii britanici împotriva unor foşti manageri ai companiei Alstom, bănuiţi că au oferit mită pentru a primi un contract cu Metroul din Budapesta. Acuzaţii de corupţie impotriva unor manageri Alstom au existat şi pentru oferirea unor mite de 8,5 milioane de dolari pentru primirea unor contracte în India, Polonia şi Tunisia.

Cum în România procentul oficial este de 10%, fără a lansa acuzaţii, în cazul contractului de 1,498 miliarde lei calculele arată o cifră de aproximativ 30 de milioane de euro.

Mai multe date puteți citi pe http://www.national.ro/news/cui-a-dat-cfr-istul-lui-zgonea-contractul-de-15-miliarde-de-lei-582334.html/

 

Facebook Comments
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someonePrint this page

No Comments so far

Jump into a conversation

No Comments Yet!

You can be the one to start a conversation.

Your data will be safe!Your e-mail address will not be published. Also other data will not be shared with third person.