“Securistu” Aleodor Francu, un pas inainte, un pas inapoi. Cumetriile vechi si noi de la Romatsa

“Securistu” Aleodor Francu, un pas inainte, un pas inapoi. Cumetriile vechi si noi de la Romatsa

by January 27, 2014 0 comments

aleodor francuDirectorul general al ROMATSA, Aleodor Francu, a declarat miercuri, pentru Mediafax, ca si-a inaintat demisia Consiliului de Administratie, “pentru linistea si stabilitatea institutiei”, dar ca nu are nimic sa-si reproseze.”Demisia este un act unilateral. In atmosfera creata, nu mai puteam sa-mi exercit functia de manager. ROMATSA are nevoie de stabilitate”, a spus Aleodor Francu. Dar Francu si-a mai dat demisia acum cativa ani, in timpul guvernarii Tariceanu dupa ce a fost deconspirat ca a colaborat cu Securitatea. PNL l-a mai urcat odata in fruntea Romatsa odata cu revenirea liberalilor la putere.

Surse din companie au declarat pentru Mediafax ca directorul general al ROMATSA, Aleodor Francu, a demisionatrenuntarea la functie venind dupa ce premierul Victor Ponta a anuntat ca va cere Consiliului de Administratie inlocuirea sa pentru deficiente in cazul accidentului aviatic din muntii Apuseni.

Dupa precizarile jurnalistului Costel Oprea in doua articole publicate in Romania Libera, acum cativa ani,  pe tema nepotismului in domeniul aviatiei la nivelul tuturor autoritatilor in domeniu, aflam  de existenta unor relatii de familie care s-au raspandit de la AACR la ROMATSA, Tarom, Aeroportul Baneasa in trecut.

Aflam ca in acea perioada, familia Francu a reprezentat o reala forta in conducerea ROMATSA. Aleodor Francu si-a dat demisia din functia de sef al Cancelariei primului ministru dupa ce a fost deconspirat drept colaborator al Securitatii. Apoi s-a intors la ROMATSA, in calitate de director general, unde mai “activase” ani de-a randul, atat pe vremea PSD, cat si pe cea a CDR. Francu a facut un slalom spectaculos in politica: membru PNL, a facut parte din echipa lui Miron Mitrea cand acesta a fost ministru al Transporturilor, in calitate de director general al aviatiei civile in minister. Sotia lui, Adriana, a fost avansata de la functia de inginer expert la cea de director economic in 2005, dupa ce sotul sau a ajuns in fruntea cancelariei guvernamentale, cu un salariu de 3.000 de euro pe luna.

Generalul Gheorghe Catrina, seful Statului Major al Fortelor Aeriene Militare, acuzat de implicare in afacerea dubioasa a MApN de achizitionare a avioanelor ALENIA, se afla in centrul unui grup de interese, format la ROMATSA (Regia Autonoma de Control a Traficului Aerian), care monopoliza aviatia romana; oameni formati la scoala de aviatie comunista, care si-a pastrat si chiar intarit sferele de influenta indiferent de regimul sau guvernul aflat la putere. Acestia s-au perindat pe la toate partidele, au facut rotiri de cadre si astfel au fost tot timpul la putere.

In acea perioada, la ROMATSA se constituise chiar un spirit de gasca, cateva clanuri reusind sa detina cele mai importante functii. Astfel, soti, sotii, copii ai catorva familii de oameni influenti isi imparteau intre ei din banii publici salarii de sute de milioane de lei. Mai mult, membrii acestor clanuri isi raspandisera “serviciile” si la alte institutii, ocupand functii importante in stat si aflandu-se in stare de incompatibilitate.
Familiile Catrina, Francu, Cotrut, Donciu si Dumitrescu constituiau clanurile ce detineau puterea la ROMATSA. Acestea si-au impartit posturile-cheie si si-au stabilit salarii de sute de milioane de lei din banii statului. S-au rotit din 1990 in aceleasi cercuri, s-au schimbat intre ei cand puterea si-a modificat componenta, au trecut de la un partid la altul, numai ca sa ramana in functii. Impreuna, familiile au scos din buzunarul contribuabilului pe luna peste un miliard de lei. Salarii, recompense, sporuri, mancare pe gratis. ROMATSA era institutie cu caracter de regie autonoma, care se autofinanteaza, dar fara sa aiba profit. Banii proveneau din taxele colectate de la avioanele care tranzitau teritoriul romanesc. Cu alte cuvinte, statul desemna ROMATSA sa colecteze aceste taxe din care traieste, fara sa dea insa nici un ban bugetului.

In ceea ce priveste situatiile de nepotism din domeniul aviatiei, Costel Oprea precizeza in cele doua articole faptul ca in acea perioada, in fruntea ierarhiei se afla directorul general de la Autoritatea Aeronautica, Geica Florea. Acesta s-a autoproclamat in consiliul de administratie al scolii Superioare de Aviatie din Baneasa, desi se afla in conflict de interese, potrivit Legii 15/1990, privind organizarea unitatilor economice ca regii autonome si societati comerciale. Geica, fost directorul general al AACR, avea calitatea de autoritate de monitorizare, inspectie si control ale tuturor operatorilor aerieni, dar si ale unitatilor care ofereau servicii de aviatie.

Un cuplu care a facut cariera la Autoritate a fost Florea Geica-Cotrut Catalin, relatie de cumetrie, nas-fin. In aceasta familie a AACR s-a facut o rocada profitabila in structura de conducere: Cotrut, director general adjunct, Geica, director general.

Un alt cuplu de rude din Autoritate: Frasie Andreea Elena, director general adjunct, si sora sa, Frasie Livia Loredana, sef serviciu. Sora mai mare (directoarea) a avut grija de sora mai mica si a adus-o in Autoritate, cele doua cumuland un salariu de 150 milioane lei pe luna.

Familia generalului Catrina ocupa pozitii foarte bune in aviatie. Capul de familie, angajat ca expert militar la ROMATSA, doamna sotie, secretara la ROMATSA, iar fiica, Madalina Catrina, sef serviciu Autorizari operatori aerieni. Fata generalului are si calitatea de fina a lui Antonel Tanase, secretar de stat in Ministerul Transporturilor.

Lantul nepotismelor nu s-a oprit, insa aici. Au urmat si alte „specimene” de cumetrii in Autoritate, de exemplu: clanul Cireasa, care este format din tatal, Niculae – sef serviciu Inspectie operatiuni zbor transport, si Anca, fiica, inspector aeronautic, la Directia de supervizare servicii de navigatie aeriana; Gafita Silviu, sef serviciu, care si-a angajat sotia (Daniela); Radu Victoria (sef serviciu Financiar) si Ion Mihaela (angajata), surori, iar directorul economic, Alina Macovei, este nasa lui Radu Victoria; Voicu Gabriela, sef serviciu Resurse umane, si-a angajat fiul, Voicu Mihai, sef birou; Voicu Mihai, sef birou, si prietena si subordonata lui, Denisa Bordei; Aur Valeriu si Dinu Vicentiu – nas si fin, dar Dinu Vincentiu are sotia, Liliana, angajata tot la AACER.

Facebook Comments Box

No Comments so far

Jump into a conversation

No Comments Yet!

You can be the one to start a conversation.

Your data will be safe!Your e-mail address will not be published. Also other data will not be shared with third person.