FSLI: Codul Etic din educaţie trebuie completat cu obligaţii şi sancţiuni pentru elevi şi părinţi

FSLI: Codul Etic din educaţie trebuie completat cu obligaţii şi sancţiuni pentru elevi şi părinţi

by March 10, 2014 0 comments

fsliCodul etic din educaţie trebuie completat cu obligaţii şi sancţiuni pentru elevi şi părinţi, pentru că, dacă aceştia agresează profesorii nu există nicio prevedere, lucru incorect, a declarat pentru MEDIAFAX preşedintele Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI), Simion Hancescu.

Liderul sindical a spus că, deocamdată, nu s-a înţeles ce vrea să facă exact Ministerul Educaţiei cu Codul de etică pentru învăţământul preuniversitar, dar că susţine iniţiativa.

“Este clar că trebuie să se găsească nişte măsuri, având în vedere ce s-a întâmplat în ultima perioadă, dar pentru asta trebuie să ne aşezăm la masa discuţiilor în cel mai scurt timp”, a mai spus Hancescu, precizând că sindicatele nu au fost consultate la elaborarea acestui proiect.

Preşedintele FSLI a adăugat că, până în prezent, nimeni nu a înţeles exact ce se doreşte prin acest Cod şi dacă acesta este gândit ca o parte componentă a Legii educaţiei sau nu. “Lucrurile trebuie gândite la pachet şi trebuie venit cu răspunderi şi pentru părinţi, pentru că sunt măsuri împotriva dascălilor, însă, dacă elevii sau părinţii agresează dascălii, nu există nicio prevedere. Trebuie completate obligaţiile elevilor, trebuie prevăzute sancţiuni şi, în plus, trebuie introduse obligaţii pentru părinţi. Lucrurile trebuie privite în ansamblu, nu doar secvenţial”, a spus Simion Hancescu.

Sindicaliştii au formulat o serie de propuneri de modificare a Codului de etică. În opinia lor, articolul 1 alineatul 3, în care se arată că “reglementările din acest cod vizează, în mod particular, persoanele care îndeplinesc funcţia de cadru didactic în sistemul naţional de învăţământ preuniversitar de stat, public sau privat, indiferent de statutul deţinut”, ar trebui reformulat, astfel încât reglementările să vizeze, “în special, cadrele didactice din sistemul naţional de învăţământ preuniversitar de stat, public sau privat, indiferent de funcţia îndeplinită”.

De asemenea, la articolul 6 alineatul 1, care se referă la ocrotirea sănătăţii fizice, psihice şi morale a elevilor, litera a), care prevede că “supravegherea acestora pe tot parcursul activităţilor desfăşurate în şcoală, cât şi în cadrul celor organizate de unitatea şcolară în afara acesteia, în vederea asigurării depline a securităţii tuturor celor implicaţi în aceste acţiuni”, ar trebui completată cu sintagma “în condiţiile respectării numărului de elevi la clasă prevăzut de lege”.

Totodată, la litera c), unde se prevede asigurarea protecţiei fiecărui elev, prin denunţarea formelor de violenţă fizică exercitate asupra acestora, a oricărei forme de discriminare, abuz, neglijenţă sau de exploatare a elevilor, în conformitate cu prevederile Legii 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, cu modificările şi completările ulterioare, sindicaliştii din învăţământ cer să se definescă foarte clar ce se înţelege prin exploatarea elevilor.

În ceea ce priveşte interzicerea activităţilor ce ar putea genera corupţie, FSLI consideră că lecţiile private cu proprii elevi pot fi interzise, “cu excepţia situaţiilor în care există acordul scris al părinţilor”.

Simion Hancescu a mai spus că din Codul de etică ar trebui eliminat alineatul care prevede că profesorului îi este interzis să îi fie dascăl propriului copil sau unei rude până la gradul al treilea, cu excepţia situaţiei în care este singurul care predă disciplina respectă în unitatea şcolară în care lucrează.

Reprezentanţii FSLI mai cred că prevederea din proiect care interzice orice formă de hărţuire a personalului didactic, indiferent de statutul şi funcţia persoanei hărţuitoare, ar trebui eliminată sau reformulată prin “nerecurgerea la orice formă de hărţuire a personalului din unitatea de învăţământ”.

Elaborarea unui astfel de cod a început în urmă cu câţiva ani, însă s-a oprit la stadiul de proiect, pentru că prioritate a avut Strategia anticorupţie în educaţie, aprobată printr-un ordin al Ministerului Educaţiei în 2013. Strategia face referire la Codul etic pentru învăţământul preuniversitar, Codul de referinţă al eticii şi deontologiei universitare, precum şi la monitorizarea activităţii Consiliului Naţional de Etică pentru Învăţământul Preuniversitar şi a Consiliului de etică şi management universitar.

Codul de etică a fost readus în actualitate odată cu scandalul izbucnit la sfârşitul anului trecut, în urma mediatizării unor imagini în care învăţătoarea Dana Blându, de la Şcoala 10 din Capitală, le cerea părinţilor bani pentru cadouri de Crăciun.

În urma scandalului de la Şcoala 10, premierul Victor Ponta a cerut, în 15 ianuarie, Ministerului Educaţiei finalizarea proiectului în termen de două săptămâni, însă acest proiect nu a ajuns până în prezent pe masa Guvernului.

Facebook Comments

No Comments so far

Jump into a conversation

No Comments Yet!

You can be the one to start a conversation.

Your data will be safe!Your e-mail address will not be published. Also other data will not be shared with third person.