Senatorul Serban Nicolae: Decizia arestarii preventive, doar in cazurile de violenta

Senatorul Serban Nicolae: Decizia arestarii preventive, doar in cazurile de violenta

Senatorul Serban Nicolae: Decizia arestarii preventive, doar in cazurile de violenta

by January 8, 2015 0 comments

Senatorul PSD Serban Nicolae a propus un proiect de lege ce prevede ca arestul preventiv se poate decide doar in cazul infractiunilor cu acte de violenta, care pun in pericol viata, sanatatea, securitatea nationala, cu conditia sa se probeze ca, astfel, se va evita un pericol concret pentru ordinea publica, anunta Mediafax. Serban Nicolae a depus, in acest sens, o initiativa legislativa de modificare a Codului de procedura penala, care se afla in consultare publica pe site-ul Senatului. Proiectul prevede ca arestarea preventiva va avea doua forme: arestul la domiciliu si arestul sever.

Potrivit proiectului, masura arestului sever se va putea lua daca din probe exista suspiciunea ca acesta a infaptuit infractiune intentionata contra vietii, o infractiune care a dus la vatamarea corporala sau moartea unei persoane, o infractiune contra securitatii nationale, de trafic de stupefiante, de arme, de persoane, acte de terorism, de viol, lipsire de libertate, ultraj, ultraj judiciar si orice alta infractiune care este pedepsita cu 10 ani de inchisoare sau mai mult si se constata ca privarea de libertate este necesara pentru inlaturarea unei stari de pericol concret pentru ordinea publica.

Senatorul PSD a explicat ca “in rationamentul acestei propuneri, arestarea preventiva se poate impune doar in cazul infractiunilor care presupun acte de violenta, care pun in pericol viata sau sanatatea si al celor privind securitatea nationala, toate fiind supuse conditiei probarii necesitatii masurii, din perspectiva evitarii unei stari de pericol concret pentru ordinea publica”.

Proiectul mai prevede ca inculpatul asupra caruia s-a dispus una dintre aceste masuri preventive nu va fi incatusat in nicio imprejurare, cu exceptia celor cercetati pentru infractiuni comise prin acte de violenta, a celor care s-au sustras urmaririi penale, precum si inculpatilor care s-au opus masurii dispuse.

Serban Nicolae a mai explicat ca aceasta prevedere arata ca daca inculpatul retinut sau arestat, aflat in custodia fortelor de ordine, nu este recidivist si nu este cercetat pentru infractiuni comise prin acte de violenta, nu trebuie incatusat si nici supus unor masuri exagerat, cu ocazia deplasarii in spatiul public.

Masura controlului judiciar se dispune pe o perioada de cel mult 60 de zile si poate fi prelungita succesiv cate 60 de zile, dar nu poate depasi 180 de zile in perioada urmaririi penale si 3 ani in cursul judecatii.

In cazul in care inculpatul incalca cu rea credinta arestul la domiciliu sau obligatiile care ii revin sau exista suspiciunea rezonabila ca a savirsit cu intentie o noua infractiune pentru care s-a dispus punerea in miscare a urmaririi penale, judecatorul de drepturi si libertati, judecatorul de camera preliminara sau instanta de judecata, la cererea motivata a procurorului sau din oficiu, poate dispune inlocuirea arestului la domiciliu cu arestul sever.

Arestul sever al inculpatului nu poate fi dispus mai mult de 30 de zile, iar in cursul judecatii in prima instanta, durata arestului sever nu poate depasi un termen rezonabil si nu poate fi mai mare de jumatatea maximului special prevazut de lege pentru pedeapsa respectiva. In toate cazurile durata arestului sever nu poate fi mai mare de 5 ani.

Proiectul se afla in consultare publica la Senat si trimis in 16 decembrie la Guvern si la Consiliul Legislativ pentru un punct de vedere.

Facebook Comments Box

No Comments so far

Jump into a conversation

No Comments Yet!

You can be the one to start a conversation.

Your data will be safe!Your e-mail address will not be published. Also other data will not be shared with third person.