ANAT: Ne delimităm de unele afirmații ale lui Dragoș Anastasiu. Nu ne exaltăm în aceste vremuri dificile
by Ancheteonline December 14, 2020 0 commentsAsociația Națională a Agențiilor de Turism (ANAT) a transmis un comunicat de presă referitor la punctul de vedere exprimat de Dragoș Anastasiu referitor la situația turismului pe perioada pandemiei:
“Conducerea ANAT se delimitează de unele afirmații lansate de către colegul nostru, Dragoș Anastasiu, printre altele, fost președinte ANAT în perioada 2007 – 2009. Considerăm că nimeni din ANAT nu contestă ceea ce a făcut colegul nostru Dragoș Anastasiu pentru asociație și pentru breaslă. Însă uneori este bine să ne ferim în a ne hazarda și a ne exalta, mai ales în aceste vremuri dificile și pline de tensiuni.
Nu suntem de acord cu afirmația că a fost solidaritate zero între agențiile de turism. Da, ca în orice domeniu economic, există și rivalități, și scopuri diferite, dar în primul rând trebuie să primeze scopurile comune. ANAT a apărat breasla agențiilor de turism, a participat la întâlnirile cheie și a fost vizibil în mass-media. Atât ANAT, cât și breasla agențiilor de turism, au fost prezente în mass-media și au comunicat, multe știri și comunicate ajungând inclusiv pe masa Guvernului. Faptul că nu am ales să ieșim în stradă nu înseamnă că nu am luptat pentru viitorul agențiilor de turism și că nu ne-am mobilizat. Da, HORECA are peste 400.000 de angajați iar angajații agențiilor de turism sunt circa 12.000, ei fiind extrem de ocupați în această perioadă cu identificarea de soluții, cu rerutări, reprogramări, fiind nevoiți să facă față multor turiști panicați ori nemulțumiți.
Apoi, ANAT este unul dintre inițiatorii Alianței pentru Turism (APT), deținând la ora actuală chiar președinția acesteia. Ca un singur exemplu, ANAT a avut o contribuție decisivă la organizarea ultimei conferințe de presă APT, de pe 9 noiembrie, preluând, alături de executivul organizației în mare parte organizarea și total diseminarea acesteia. Conferința de presă a generat 73 de articole în presa scrisă și online, 6 apariții TV și 3 apariții radio. Și cu toate acestea, ANAT nu a ținut să iasă în evidență, ci a preferat scoaterea în prim plan a APT și a liderilor săi. Aceasta poate fi observată în știrile apărute în presă, timp de câteva zile. De asemenea, pe 5 noiembrie, tot pe canalele ANAT a fost trimis un comunicat de presă APT care a generat 48 de apariții în mass-media.
Lunar, apar în presa scrisă și audio-vizuală minim 100 de articole, știri și interviuri cu reprezentanții ANAT, abordând, firește, problematica agențiilor de turism. Vă oferim și câteva exemple de titluri: ANAT: Sezonul turistic de iarnă trebuie salvat; ANAT şi primăriile staţiunilor montane propun un set de măsuri de siguranţă sanitară pentru turişti; Lipsa de CLARITATE NAȘTE PLANURI fragile: ANAT speră că românii vor avea voie în vacanțe de iarnă și vine cu soluții; Președintele ANAT, despre Revelionul 2021: ”Sper să nu fim nevoiţi să facem aceste sărbători în grupuri de câte patru”; ANAT: Deşi turismul şi-a pus mari speranţe în granturile pentru capital de lucru, vor fi foarte puţini beneficiari. Este nevoie de măsuri reparatorii; Agenţiile de turism se declară nemulţumite de aplicaţia pentru granturile de lucru şi cer soluţii compensatorii alternative; Președinte ANAT: Cel mai rău scenariu al agențiilor de turism, colapsul general, e pe cale să se întâmple; ANAT are 5 propuneri cruciale pentru Guvern, care pot asigura supravieţuirea agenţiilor de turism; ANAT: nivelul turismului de incoming a fost aproape de zero. Și multe altele. După cum vedeți, ANAT a propus și soluții, a și protestat dar a și tras semnale de alarmă.
Dragoș Anastasiu a afirmat în dialogul său: ”Dacă vine industria agențiilor de turism și bate cu pumnul în masă, poate se grăbesc și guvernanții să facă ceva”. Numai dacă citim știrile de mai sus, alături de întrunirile fizice și online avute cu autoritățile statului, ne putem pune întrebarea: oare ANAT nu a bătut cu pumnul în masă?
Considerăm că ANAT a fost mereu vizibilă ca asociație, doar că, de-a lungul timpului, au existat strategii diferite de comunicare. ANAT îi respectă pe toți cei zece președinți care au condus-o din 1990 până în prezent și pe toți liderii săi. Fiecare a avut propria sa viziune, la momentul potrivit, alături de Birourile Executive și de Consiliile Directoare ale asociației precum și alături de membri.
O altă afirmație periculoasă ni se pare cea privind cash-ul aflat în conturile touroperatorilor specializați pe outgoing. ”Companii cu volume mari, marii touroperatori, în special de extern, dacă au vândut bine în noiembrie – februarie, au fost prinși cu cash. Ce fac cu acel cash? Cât de fair se pot purta față de cei din jurul lor?”, a subliniat colegul nostru. Ne întrebăm de unde are aceste informații? Această afirmație, o dată mediatizată, ar genera pe nedrept, spunem noi, un mare scandal mediatic. Din păcate, ne întrebăm dacă astfel de informații nu au ajuns mai demult și la reprezentanții Guvernului și poate de acolo a venit ezitarea lor în a sprijini agențiile de turism… Noi știm că, deși au existat sincope, touroperatorii au rerutat, reprogramat sau returnat atunci când s-a putut. Și ne îndoim că partenerii externi au acceptat să nu fie plătiți măcar parțial până în prezent.
În ceea ce privește voucherele de vacanță, ANAT a subliniat de multe ori că reprezintă o mare oportunitate pentru agențiile de turism specializate pe sau și pe turism intern, însă la ora actuală, multe dintre acestea încă se află în sertarele deținătorilor. Și încă este greu să prognozăm ce se va întâmpla anul viitor. Iată un exemplu de știre în numele ANAT: Boronea (ANAT): Industria turistică beneficiază de o sumă anuală de 350 milioane de euro, generată de voucherele de vacanţă. De această informație utilă beneficiază toate agențiile, care pot utiliza voucherele de vacanță dacă optează pentru aceasta.
De asemenea, ni se pare hazardată afirmația potrivit căreia în România nu au loc pe piață mai mult de 900 de agenții de turism, numeric, în prezent cifra acestora fiind de 2.100. Cel mai bine este să lăsăm piața să-și spună cuvântul și să nu panicăm nici turiștii când aud așa ceva, nici proprietarii de agenții și nici pe cei care încă mai ”îndrăznesc” să înființeze o agenție de turism. ANAT este de acord cu afirmația că este nevoie de consolidare sau de nișare, dar aceste direcții trebuie să vină în mod natural.
Încă o dată, ANAT apreciază, cu tot respectul, ce a realizat colegul nostru Dragoș Anastasiu atât pentru breasla agențiilor în particular, cât și pentru industria turismului în general, precum și în propriul business, având o evoluție de admirat, dar îl rugăm să nu uite că nu a fost niciodată singur și că a primit la rândul său sprijin, atât pe partea de leadership, cât și pe cea de vizibilitate. Ne îndoim că de unul singur reușea la fel cum a reușit (firește, aceasta fiind și părerea pe care și-o asumă, vorbind adeseori de ideea de consolidare), iar alături a avut și alți lideri, poate doar ceva mai… discreți în comunicarea mediatică a realizărilor. Tocmai, pentru că este un model de om de afaceri pe plan național, îl rugăm să rămână un model și să fie fair play.”
No Comments so far
Jump into a conversationNo Comments Yet!
You can be the one to start a conversation.