Traian Basescu catre Victor Ponta: Sunt unii care, la viata lor, nu au negociat decat functii de partid. Se vede cum au negociat cu FMI

Traian Basescu catre Victor Ponta: Sunt unii care, la viata lor, nu au negociat decat functii de partid. Se vede cum au negociat cu FMI

by February 10, 2013 0 comments

Presedintele Traian Basescu a sustinut o declaratie de presa la Palatul Cotroceni, dupa Consiliul European de la Bruxelles, in care a vorbit despre bugetul obtinut de Romania, raspunzand afirmatiilor premierului Victor Ponta care s-a declarat “dezamagit” de ce s-a obtinut la Bruxelles. De asemenea, presedintele s-a referit la nevoia unei scrisori a “principalilor decidenti politici din Romania” – prim-ministrul, presedintele Camerei Deputatilor si presedintele Senatului – in care acestia sa explice punct cu punct fiecare aspect negativ semnalat in raportul MCV, in lipsa careia Romania are “sanse zero” sa obtina un raspuns favorabil in Consiliul JAI din martie.
Fata de dvs am obligatia asumata de la Bruxelles legata de Schengen, v-am promis acolo ca voi informa asupra acestui aspect. Iar fata de opinia publica, am obligatia unor clarificari legata de buget si de controversele care au aparut acasa de la foarte multi parerologii, unii isi mai spun si analisti

Consiliul European si bugetul:

Incep prin a multumi statelor donatoare: Germania, UK, Franta etc, state datorita carora noi putem primi un buget important in asa fel incat sa reducem decalajele intre Romania si statele avansate

Pentru bugetul urmator, Romania are in plus 6 mld de euro fata de exercitiul financiar, o crestere de 10 procente pe fondul de coeziune si 27 de procente pe fondurile destinate Politicii Agricole Comune

4,7 mild in plus pt plati directe, ceea ce ii va ajuta pe fermieri sa-si asigure consturile pentru recolte

Primul lucru pe care putem face este sa luam nota ca UE functioneaza pe principiul solidaritatii, iar statele net contributoare sunt solidare cu cetatenii Romaniei

Este greu de presupus ca Romania ar fi putut sa adauge in fiecare an 5 mld , i-am primit pentru a ne dezvolta, si ar fi pacat sa tratam acest lucru cu indarjire politica, cu lipsa de respect

Romania a obtinut maxim din ce putea in privinta bugetului pe Coeziune

Ideea initiala a fost inghetarea la nivelele pe care le aveam, de aceea s-a si introdus in concluziile Consiliului, unde cel mai vocala a fost Romania, sa se introduca o crestere de 10% fondul de Coeziune

Nu va ascund ca am avut enorme in a convinge ca Romania poate cheltui mai mult fata de acum

La Transporturi, avem absorbtie de 4,6% din fonduri, astazi, la 5 ani de la aderare. La POSDRU – 7,73%, iar media generala de absorbtie – 11,47% din ce avem alocat. Cand ai asemenea cifre este extrem de greu sa negociezi o crestere a fondurilor alocate. Totusi am reusit s negociem o crestere de 10%. Nu e usor sa obtii ceva cand te contrazic realitatile de acasa

Sunt unii care la viata lor nu au negociat decat functii de partid, Nu au negociat pe banii si pe spinarea contribuabililor. Lipsa lor de experienta se poate vedea foarte usor in modul in care au negociat acordul cu Fondul. Asa ca ii invit sa nu dea lectii

Acest document de indrumare care inseamna concluziile Consiliului European, trece prin Consiliul UE si PE

Eu as face din capul loclului si fara ezitare un apel la europarlamentarii romani sa sustina fara rezerve bugetul UE asa cum a fost el stabilit in Consiliul din 7-8 februarie

Riscul de a nu avea buget ne supune unei solutii de a avea bugetul negociat in fiecare an, iar asta ar insemna o negociere continua, an de an, pentru bugetul urmator

O crestere de 6 mld nu trebuie trecuta sub riscul unei netreceri a bugetului prin PE

De aceea apelul meu e ca reprezentantii Romaniei din PE sa sustina acest buget

Va asigur ca nu sunt conditii de a obtine conditii mai bune daca nu am avea buget, stiu culisele negocierilor.

Daca sunt politicieni in Romania care sunt dezamagiti, le recomand sa-si indemne grupurile din PE sa obtina sume mai mare

Suma alocata exercitiului 2014-2020 nu poate fi modificata decat cu acordul Consiliului European, or eu stiu care sunt pozitiile  donatorilor. Mai mult decat atat, in concluziile Consiliului, exista prevederi care obliga la o revizuire a bugetului in primii doi ani de la adoptare. S-a exprimat o solutie de a se face o reanalizare a contributiilor. Aceasta prevedere are si riscuri

Vreau sa stiti riscurile care exista in PE. Spre exemplu, concluziile Consiliului au cateva prevederi legate de pozitia extrem de ferma a Romania, si acum si in noiembrie.

Cea mai importanta este aceea de la Par. 87 (2), care se refera la faptul ca este invitata Comisia Europeana sa faca demersurile necesare pentru modificare regulamentului cu privire la modificarea numarului de ani acordat statelor pentru cheltuirea banilor, de a ajunge de la n+2 la n+3

Asta inseamna ca Romania a reusit cu dl Barroso si cu CE sa modifice Regulamentul astfel incat sa fie prelungit pana in 2016 termenul de cheltuire a banilor. Romania risca numai anul acesta sa aiba dezangajari de 4 mld.

Este esential ca europarlamentarii romani sa se bata in PE ca aceasta clauza sa nu fie scoasa, iar Regulament 1802 sa fie modificat pentru Romania

Alta prevedere care trebuie aparata este cea legata de TVA eligibil

Daca socotim ca avem 21 de mld de euro la Coeziune,  veti vedea cu usurinta ca 5 mld de euro intra in bugetul de stat.

Va fi cu siguranta un subiect de dezbatere in PE, care va fi legata de grija pentru contribuabililor, si cred ca va fi greu aparata aceasta prevedere si spre ca parlamentarii romani o vor sustine

O alta prevedere care trebuie aparata este legata de disponibilitatea de a transfera 25% intre pilonii de la Agricultura

Este o flexibilitate care permite mutarea banilor de la subventii la dezvoltare rurala sau invers; este o decizie a Guvernului

Daca in Consiliu eu am reusit sa aduc aceste argumente, consider ca acelasi tip de argumente trebuie aduse si in dezbaterea din PE. Sigur, nu vreau sa dau instructiuni europarlamentarilor nostri, dar vreau sa-i informez ca sa stie asupra dezbaterilor din PE

Daca in ceea ce priveste sumele nete putem spune ca avem un buget mai mare cu 6 mld de euro pentru exercitiul urmator, daca putem spune ca prin eligibilitatea TVA-ului avem sumele necesare pentru a ne acoperi componenta autohtona atat la Coeziune cat si la Dezvoltare rurala, cred ca acest lucru ne-ar salva 30% din fondurile de coeziune, ceea ce ne-ar salva alte 6 mld. euro

In conformitate cu Regulamentul, acesti bani ar fi trebuit sa se intoarca la tarile contributoare, prevederea 87 (2) din concluzii, privind n+3, ar preveni dezangajarea a 4 mld in 2013

Nu va ascund ca stiind eforturile extraordinare cu care am obtinut aceste lucruri pentru Romania, tentatia mea sar fi fost sa ma rog sa mai fie o discutie si sa mearga cei dezamagiti. Sunt convins ca poate ar fi obtinut bani de avion Bruxelles – Bucuresti

Cateva cuvinte despre Schengen:

Sigur ca am tatonat atmosfera si abordarile dupa aparitia raportului MCV pentru Romania. Vreau sa stiti ca nu este buna deloc si raportul a fost o dezamagire exact in zonele in care avusesem reticenta si pana la raport.

Vreau sa va spun ca din acest punct de vedere consider ca mi-am facut datoria. In luna decembrie am reusit sa obtin in Consiliul European decizia ca, in luna martie, la Consiliul JAI, subiectul Romania si Bulgaria sa fie din nou pe ordinea de zi.

In momentul de fata argumentele mele sunt epuizate. Am avut argumente in decembrie, am explicat acum ca lucrurile se pot indrepta si ca nu putem astepta pana in decembrie, cand va fi un nou raport.

Si atunci ramane valabil ceea ce am intuit si de data aceasta o spun public, cu adresa directa: Este nevoie absoluta de o scrisoare semnata de principalii decidenti politici care pot face ceva in indreptarea aspectelor negative semnalate in raportul MCV.

De aceea mai sugerez o data: sa se reunte la jocul “o scrisoare in care sa cerem sa intram in Schengen si sa o semnam toti” pentru ca o astfel de scrisoare n-ar starni decat zambete.

Eu cred ca trebuie trimisa o scrisoare semnata de principalii decidenti politici ai majoritatii parlamentare – si anume: prim-ministrul, presedintele Senatului, presedintele Camerei – in care sa ia punct cu punct aspectele negative din raportul MCV si sa transmite pozitia cu privire la cele semnalate.

Eu pot sa scriu o scrisoare singur, dar nu are nicio valoare, sa cer sa intram in Schengen. Pot sa o semnez si cu ceilati trei, de asemenea n-are nicio valoare. Pentru ca, desi nu are nicio legatura cu conditiile din Tratatul nostru de aderare, nu putem sa nu observam o abordare politica a unor state, si n-avem ce face, pentru ca functioneaza dreptul de veto.

Si atunci, cei trei sa trimita o scrisoare tuturor guverneler si la Consiliul JAI din martie, ministrii sa fie deja in posesia unei scrisori in care cei trei sa dea raspunsuri favorabile cu privire la ce vor sa faca cu desemnarea procurorilor sefi, pentru ca procedura dnei Pivniceru a fost un esec. Aici vreau sa fac o paranteza: nu am nicio preferinta nominala, doar vreau sa fie procuror buni, care au luptat impotriva coruptie, si nu procurori fata performante

Ar trebui sa scrie in scrisoare cu privire la ce se intampla daca un ministru al guvernului este constantat a fi incompatibil de ANI

Ar trebui de asemeni un subiect sa fie ce face majoritatea parlamentara daca se cere arestarea, perchezitionarea unui parlamentar, si alte aspecte

In lipsa unei astfel de scrisori Romnaia are sanse aproape ZERO sa obtina un raspuns favorabil in Consiliul JAI din martie

Nu consider ca va fi un succes, dar este un lucru pe care-l poate face establishmentul politic romanesc pentru a apropia sansele intrarii in Schengen. Cred ca e nevoie de mult mai mult decat efortul MAE

Nu trebuie in acest demers presedintia irlandeza, care va avea un cuvant important de spus. Sigur, eu am discutat cu premierul irlandez

Intrebari de la jurnalisti

Despre problema steagului secuiesc si discutia cu premierul ungar Viktor Orban

Vreau sa fim corecti, niciodata nu puteam sa va promit despre ce am discutat cu un alt inalt oficial al unui stat. Poate v-am promis o pozitie cu privire la razboiul steagurilor.

Eu, solutia (in aceasta chestiune) o am inainte ca lucrurile sa se petreaca, si aceasta solutie inseamna responsabilitate

Stiti ca in perioade de criza, si istoria e plina de asfel de exemple, promovarea nationalismului este una din solutiile politicienilor care isi asuma o responsabilitate limitate

Cu certitudine au existat mici gesturi reprobabile, dar sa impingi in tema nationalista in perioade de criza economica mi se pare un comportament iresponsabil atat la Budapesta cat si la Bucuresti

M-am uitat la pozele cu Viktor Orban, e adevarat ca radeam dar spuneam: “Usor, usor, usor cu pianul pe scari in problema nationalista”

Iar Viktor Orban a avut o reactie foarte pozitiva: “Da, trebuie sa cerem ambelor parti o ponderare a mesajului si a actiunii, pentru ca e usor sa te joci cu asfel de termeni, sa-ti pacalesti populatiile cu asfel de termeni, dar exista riscul sa nu te opresti cand trebuie si lucrurile sa scape de sub control, iar o asemenea posibilitate n-ar fi decat un dezastru si pentru Romnaia si pentru Ungaria

asa ca, fondul abordarilor trebuie sa fie unul calm, stim ca exista aceasta problema, nu o stim nici de ieri, nici de alataieri, iar faptul ca unoerori cate un politician mai excedat starneste lucrurile nu este decat o proba de lipsa de maturitate si de responsabilitate

De fapt, care sunt problemele noastre astazi? Problemele noastre sunt cresterea pretului la energie, minciuna ca ne scade TVA-ul la alimente, dar nu s-a redus, cresterea impozitelor si taxelor locale, introducerea impozitului forfetar pentru micii priducatori

Sigur, ca niciodata nu voi incuraja utilizarea unor insemne ilegale pe institutiile statului roman, dar depinde cum abordam acest lucru, fara propaganda, fara patima, cu legea in mana. Se puteau face lucrurile mult mai decent si nu sa mutam problemele reale ale romanilor intr-o zona usor de inflamat, intr-o perioada de criza.

Despre raportul secret al departamentului apararii din SUA asupra scutului antiracheta:

Eu nu pot sa comentez aparitii in presa. Proiectul Deveselu merge inainte, exista un singur risc, daca se va constata ca Romania este un stat imprevizibil, sper sa nu ne procopsim cu aceasta eticheta

Q: Veti semna scrisoarea pe care s-o trimita guvernelor UE privind Schengen?

Nu cred ca e cazul sa semnez eu, pentru ca eu nupot lua dezicii si angajamente nixci pt Guvern nici pentru Parlamernt. ca presedinte eu nu pot influenta nici dezicia majoritatii parlamentare, nici a Guvernului. Ar fi o semnatura inutila

Q: V-ati gandit vreun moment sa-l trmiteti pe premierul Ponta la Consiliul European?

Eu imi asum responsabilitatea, pentru ca e responsabilitatea mea constitutionala. Ce fac eu acum este nu o aparare, ca n-am de ce sa ma apar, stiu foarte bine  ce am facut, stiu ca niciun substitut al presedintelui nu putea obtine ce am obtinut eu la qacest Consiliu, si daca se mergea si cu avbordarea celor dezamagiti, pot sa va spun un lucru.

Eu nu am vazut nicaieri cifra de 48 de miliarde in vreun document oficial, este categoric o minciuna. N-am auzit niciodata luata in discutia Consiliului bugetul propus de Comisie, asa si la Consiliul din noiembrie. Bugetul Comisiei este o preconstructie, la fel cum este cand se pregateste bugetul pentru anul urmator, se cre ministrol o evaluare a nevoilor de finantare, ministrii trimit si se constanta ca ministrii cer o evaluare care depaseste bugetul Ministerului de Finante, asa ca va refacti propunerile in bugetul disponibil.

Eu n-am vazut vreodata pe masa Consiliul European propunerea CE, ci s-a asezat un buget redus, pe care nu ne-am inteles pe el in noiembrie, apoi s-a discutat pe el in summitul de acum.

Daca as considera o abordare serioasa pentru dezamagit, cand ajunge bugetul la Presedintie as spune si eu: Pai acest buget nu reflecta reducerea TVA la alimente, reducerea CAS, ii omite pe cei cu pensiile sociale, reflecta o crestere a impozitelor locale, deci nimic din ce-ai spus nu-i adevarat, ia-ti bugetul inapoi.

Deci asta ar fi echivalentul comportamental pe care dezamagitul national mi-l aplica mie.

Facebook Comments Box

No Comments so far

Jump into a conversation

No Comments Yet!

You can be the one to start a conversation.

Your data will be safe!Your e-mail address will not be published. Also other data will not be shared with third person.