Prin ce trec directorii din sistemul sanitar-veterinar care nu s-au supus ordinelor politice

Prin ce trec directorii din sistemul sanitar-veterinar care nu s-au supus ordinelor politice

Prin ce trec directorii din sistemul sanitar-veterinar care nu s-au supus ordinelor politice

by February 10, 2015 1 comment

Politizarea excesiva a institutiilor publica scoate la iveala fata schimonisita a unui sistem clientelar, cu consecinte grave asupra evolutiei normale a societatii. Coruptia din maruntaiele mecanismului generat de oamenii de partid creaza adevarate drame umane.

Ancheteonline trage un semnal de alarma asupra efectelor dezastruoase ale incalcarii legilor functionarului public, incepand cu regimul PDL, continuand cu cel al PSD. Guvernul Boc a generat doua ordonante de urgenta pentru a putea schimba directorii din functiile de conducere a deconcetratelor din teritoriu, amandoua declarate neconstitutionale. Dupa ce a venit la putere, PSD a incercat o noua manevra: a emis ordonante si hotarari de guvern pentru schimbarea organigramei de functionare a institutiilor publice. Asa s-a ajuns ca functionari, in pozitii de conducere, ori au fost dati afara abuziv, ori au fost detasati, in mod arbitrat, in alte judete, in cealalta parte a tarii, ori au fost supusi la controale venite de la minister. S-a ajuns ca pe statul de plata sa functionaze cate doua persoane pe acelasi post.

Cazul doctorului Martin de la Salaj

In situatia de fata, dezvaluim un caz incredibil de la la ANSVSA, directia Salaj, unde directorul “de drept”, dr. Mircea Martin, care este hartuit de ani de zile de fostul presedinte al Agentiei Nationale Sanitar Veterinare (ANSVSA) , Vladimir Manastireanu, sub comanda politica. Totul i se trage dupa ce a scos la iveala numeroase nereguli la diverse firme locale controlate de clienti ai PSD. Situatia nu este insa singulara. Aceeasi soarta o impartasesc si directorii DSVSA din judetele Buzau, Satu Mare, Ilfov, Galati si Suceava.

Intr-un raport inaintat in 2013, comisiei de abuzuri ale Parlamentului, de catre doctorul Mircea Martin, sunt prezentate detalii din acest caz: “ Domnul presedinte al ANSVSA (n.r., fostul, Vladimir Manastireanu)– ministru secretar de stat in Guvernul Romaniei, la interventiile politice facute de partidele aflate la guvernare, respectiv PSD, PNL, PC, UNPR, in dispretul Legii nr.188/1999, privind statutul functionarilor publici, impreuna cu directorii generali, consilieri personali si prin intermediul corpului de control si al comisiei de disciplina din cadrul ANSVSA, a intreprins o serie de actiuni de intimidare si amenintari la adresa directorilor executivi si directorilor executivi adjuncti din judetele Buzau, Satu Mare, salaj, Ilfov, Galati, Suceava, pentru a-i determina sa-si dea demisia din functiile publice detinute si ocupate prin concurs in conditiile legii”, se arata in memoriul depus de directorul DSVSA Salaj.

Amenintari si presiuni

Acesta sustine ca “presiunile s-au materializat prin convocarea acestor directori la sediul ANSVSA precum si in alte locatitati din tara unde au fost amenintati cu destituiri si instrumentarea unor dosare penale in conditiile in care nu renunta la demisia din functia publica de conducere sau prin trecerea intr-o alta functie de conducere vacanta”.
“Toate aceste actiuni au fost facute de catre domnul presedinte, Vladimir Manastireanu, in dispretul legii, ignorand legile statului roman care reglementeaza raporturile juridice dintre functionarii publici si stat(…) Domnul presdinte a dispus controale numai in anumite judete unde directorii nu erau agreati de actuala putere, sesizand comisia de disciplina a ANSVSA cu privire la asa zisele abateri disciplinare si luand decizii care nu au legatura cu realitatea, sanctiunile fiind aplicate in mod abuziv si fara a respecta principiul gradualitatii asa cum este prevazut in legea 188/1999, trecandu-se direct la cele mai drastice sanctiuni disciplinare, respectiv retrogradari din functiile publice sau chiar destituiri pentru ca imediat clientela politica sa fie promovata temporar in functiile publice”, se precizeaza in memoriul transmis comisiei parlamentare.

Ordonanta in afara legii

In vederea schimbarii directorilor din functie si “pentru a pune oameni politici in locul lor, la directiile DSVSA mentionate mai sus, conducerea ANSVSA a uzat de prevederile OUG 77/2013 privind disponibilizarea unui procent de 4% din numarul functionarilor din cadrul institutiilor publice ceea ce a fost asimilata illegal cu “restructurarea” acestor institutii , care de fapt nu au avut loc, ulterior impunand incetarea raporturilor de serviciu prin pensionari fortate. Clamand aceasta restructurare, a promovat HG nr.625/2013 care reglementa si aproba organizarea si functionarea ANSVSA si a unitatilor din subordine, desi ANSVSA functioneaza si azi in baza actelor de constituire, respectiv Ordonanta 42/2004 aprobata prin legea 215/2004 si HG nr. 1415/2009 in care sunt prevazute competentele clare ale ANSVSA in context european”, se mai spune in memoriu.

In document se specifica faptul ca, pentru a-i schimba pe directorii aflati in functie, in urma unui examen dat, potrivit legii functionarului public, conducerea ANSVSA a recurs la HG 625/2013, hotarare care “nu face decat sa schimbe structura organizatorica, prin schimbarea denumirii directiilor generale, respectiv servicii, biroruri, compatimente, fara a aschimba atributiile conducerii”. Cu alte cuvinte, un HG cu dedicatie, special conceput pentru ca la nivelul directiilor judetene sanitar veterinare sa fie numiti oamenii partidului, prin inlocuirea directoriilor, functionari publici.

 

Manastireanu, sub comanda politica

“Subsecvent aprobarii acestui HG, presedintele ANSVSA, (n.r. Vladimir Manastireanu), pentru a putea raspunde clientelei politice, fara a aduce un plus de valoare Autoritatii si DSVSA judetene, a emis Ordinul 823/2013 pentru aprobarea structurii organizatorice si a regulamentului de organizare si functionare a ANSVSA, ceea ce a creat un intreg haos in sistemul veterinar prin prisma reincadrarii personalului din institutii, promovarea unor persoane aservite politic si inlaturarea celor care ocupau aceste functii publice, ducand realmente la dublarea posturilor de conducere din ANSVSA, contrar principiilor care au stat la baza reorganizarii”, acuza medicul Mircea Martin.
Metodele practicate de Manastireanu pentru a-i inlocui pe directorii “de drept” cu cei care corespundeau din punct de vedere politic, au fost dintre cele mai diverse: “Domnul presedinte a procedat in prima instanta la amenintari, apoi a sugerat ca aceste persoane sa faca un pas inapoi, pentru ca ulterior, sa treaca la detasari prin asa zise permutari : Buzau-Satu Mare, Satu Mare-Bucuresti, Salaj-Buzau, Ilfov-Balati, Galati –Sibiu, in sensul descurajarii, ruperii de familie, generand probleme de sanatate pentru persoanele mentionate, dar si cheltuieli de ordinul sutelor de milioane cu aceste deplasari “.

Fara aviz juridic

Ca o dovada a acestor abuzuri, “aceste detasari au fost facute atat in anul 2013 cat si in anul 2014 fara a avea avizul directiei juridice pe aceste ordine de detasare, asa cum este prevazut in Regulamentul de organizare si functionare a ANSVSA,a rt.56, punctul 2 din ordinul 823/2013. Avizul de legalitate pe toate ordinele emise pentru directorii detasati din judetele Buzau, Satu Mare, Salaj, Galati, Ilfov, nu poarta stampila de legalitate, toate aceste ordine s-au facut pe ascuns si au fost trimise la sfarsitul orelor de program prin fax ”.

Mai mult, “referatele intocmite de Directia Generala a Afacerilor Interne si Administratiei nu au avut avizul Directiei Economice pentru anul 2013 intrucat bugetul alocat si aprobat era insufficient pentru a putea plati costurile generate de aceste detasari”.

Cand a vazut ca aceste detasari nu au dat rezultate, Manastireanu trecut la “plan B”: “In urmatorul pas, daca directorii au plecat in aceste detasari si nu s-au razgandit, s-a trecut la nivelul 2 al actiunii si anume, declansarea de controale tendentioase numai in acele judete “cum problem”, avand ca scop, aducerea directorilor in fata comisiilor de disciplina, lucru care s-a si intamplat, pentru ca ulterior sa se emita ordine de sanctionare concomitant cu ordine de promovare a persoanelor agreate si cu sprijin politic, ca de exmplu in judetele Buzau, Satu Mare, Salaj, Ilfov, Galati si Suceava”.

De aici “ se vede foarte clar caracterul contradactoriu al deciziilor luate: toti acesti directori executivi erau buni pentru a face fata si a conduce colective noi (n.r. in urma detasarilor), dar nu mai erau buni acolo unde dovedisera deja ca stiu sa aplice un management performant”.

S-a intors echipa “mafiota”

In acelasi timp, directorul DSVASA Salaj, Mircea Martin acuza faptul ca “presedintele Manastireanu a refacut echipa mafiota Duicu Cristian, Dragan Vasile, Dragan Maximilian, care sub protectie politica au atribuit echipamentele – servere si soft apartinand ANSVSA, unei firme private – IQM- in anul 2004, afacere anuala de aproximativ 10 milioane de euro si care dupa acesti 10 ani, au fost readusi pe functii de conducere, unii chiar de la IQM, sa pregateasca acest contract, in conditiile in care, in absolut toate tarile europene, acest lucru este in responsabilitatea proprietarilor, statul nealocand niciun ban. Este un abuz si in acelasi timp o bariera comerciala teribila pentru crescatorii de animale, dar aceasta se petrece din cauza presiunilor mafiote si a legaturilor nepermis de stranse dintre conducerea ANSVSA si a unor asociatii de profil, care, in felul acesta, isi protejeaza o serie de interese”.

In memoriul adresat Parlamentului, se precizeaza ca “echipa adusa de presedintele Manastireanu are inca o misiune extrem de importanta pentru anul 2014 si anume aceea de a prelungi contractele de concesiune incheiate acum 15 ani , pentru inca 7,5 ani, contracte prin care este deturnata activitatea si autoritatea autoritatilor de control”.

“In toate statele europene aceste actiuni sunt efectuate de medici veterinari autorizati in conditiile legii, proprietarii platesc initial activitatea veterinara, dupa care, in baza facturilor emise de catre medicii veterinari recupereaza contravaloarea. Acestea sunt considerate ajutor de stat conform Reg. 1854/2006. In niciun caz nu se dau contracte direct catre medicii veterinari. In Romania, ANSVSA legifereaza, scoate la licitatie, controleaza si plateste. Iar partea mai interesanta este aceea ca proprietarii de animale din gospodariile populatiei nu stiu niciodata ce au in dreptul lor in baza de date, dar mai ales ce deconteaza medicii veterinari la directiile judetene. Dar ce conteaza, vaca (bugetul) e grasa si buna de muls”, se mai spune in plangerea depusa la comisia de abuzuri.

De la plangeri li s-a tras

Directorul DSVSA Salaj mai acuza ca “o alta cauza care a condus la inlaturarea din functie a acestor directori este si faptul ca au fost sesizate unele abateri si fraude comise in cazul DSVSA judetene la institutii abilitate precum Politie, Parchet, DNA pentru functionarii publici aserviti puterii sau membri ai acestora ceea ce a dus la nemultumirea domnului presedinte al ANSVSA in sensul divulgarii unor aspecte din interiorul institutiilor la alte organe abilitate, aplicandu-se in acest sens politica “pumnului in gura”.

In documentatia depusa in Parlament, medicul veterinar, Mircea Martin critica in termini duri legislatia intocmita de Vladimir Manastireanu, cu scopul de a-l da afara pe el si pe ceilalti directori de DSVSA judeteni, deveniti incomozi. “Promovarea hotararii de guvern nr. 625/2013 este ilegala intrucat are la baza OUG 77/2013 pentru stabilirea unor masuri privind functionarea administratiei locale, care a fost declarata neconstitutionala”.

“Prin promovarea acestei HG s-a mimat reorganizarea ANSVSA din subordine pe criterii de eficienta si reducere a cheltuielilor bugetare, dar in fond era creat doar motivul pentru a redenumi directiile, serviciile, birourile din cadrul ANSVSA si unitatile din subordine si un motiv in plus pentru a promova functionari publici aserviti puterii in functii de conducere fara a se estima consecintele atat pe plan intern cat sip e plan European”, se arata in document.
“In esenta ANSVSA are acelasi domeniu de activitate, dar HG, imbracata intr-o forma aservita politic pana la portar, schimband specialistii, fiind aduse persoane fara pregatirea necesara in domeniu ( peste 50% din personalul ANSVSA nua re pregatirea de medic veterinari, industrie alimentara sau medic uman).

Din pacate, pana acum cazul de la Salaj, dar si din celelalte judete mentionate, nu au gasit o rezolvare. Totul s-a musamalizat, iar directorii DSVSA sunt in continuare hartuiti, supusi unor presiuni fantastice. In schimb, nu au putut fi schimbati pentru ca au avut legea de partea lor si functioneaza in continuare pe acelasi stat de plata alaturi de directorul numit politic. Intr-un alt articol vom dezvalui personaje si faptele lor din cadrul ANSVSA, totul intamplandu-se in jurul unui sistem clientelar.

Facebook Comments

1 Comment so far

Jump into a conversation
  1. ursul din padure
    #1 ursul din padure 11 February, 2015, 12:42

    O “ancheta” rusinoasa care prezinta numai opiniile uneia din parti… Sugerez o documentare mai serioasa cu privire la motivele “hartuirii” pe care o reclama domnul… altfel scopul “anchetei” este manipulativ sau creata “la comanda”

    Reply this comment

Your data will be safe!Your e-mail address will not be published. Also other data will not be shared with third person.